Overslaan en naar de inhoud gaan

GroupM en streamingsdiensten willen samen de schouders zetten onder CTV-reclames

De partijen willen onder andere betere onderzoeksdata verzamelen.
Smart tv shutterstock
Een smart-tv ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock
Smart tv shutterstock
Een smart-tv ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock

GroupM slaat in de Verenigde Staten de handen ineen met grote videostreamingsdiensten om het kopen, plaatsen en meten van reclames binnen streaming te vereenvoudigen voor marketeers. De groep start met YouTube, NBCU, Disney en Roku. Ook de buitenlandse adtechbedrijven Telly, BrightLine en Kerv. Meer partijen zijn welkom om zich aan te sluiten, vertelt Mike Fisher van de Amerikaanse tak van GroupM tegenover Variety.

related partner content for mobile comes here

Het samenwerkingsverband gaat allereerst aan de slag met de ontwikkeling van nieuwe advertentieformaten voor streaming, vooral gericht op kijkers die niet (meer) zitten te wachten op traditionele reclames. Vervolgens wil het consortium die advertentieformaten op alle streamingsdiensten meetbaar maken, met meer data dan nu het geval is. Fisher tegenover Variety: 'We gaan ze aansporen om te bewijzen dat dit (adverteren binnen streamingsdiensten) werkt. We gaan ze vragen om gegevens die ze hebben die bewijzen dat het werkt, meer dan eenvoudige click rates of engagementtijd of -duur. We willen echte kwalitatieve metingen van de impact die dit heeft op de advertenties van onze klanten.'

Reclames meer gemeengoed

Het consortium gaat elk kwartaal vergaderen en wil nog in het eerste kwartaal de eerste pilots starten. De partijen zetten vaart achter de plannen om connected tv (CTV) aantrekkelijker te maken voor adverteerders, want ze rekenen al op forse groei. In de Verenigde Staten gaan adverteerders dit jaar 14,9 procent meer reclamegeld spenderen aan CTV, zo voorspelt GroupM. Concurrent Dentsu - niet aangesloten bij het consortium - verwacht dat adverteerders dit jaar 4,6 procent meer uitgeven, en schrijft die groei voornamelijk toe aan digital advertising, retail media en connected tv.

Adverteerders hebben meer interesse in CTV omdat de lineaire kijktijd afneemt, en steeds meer mensen content consumeren via streamingsdiensten. Veel streamingsdiensten boden voor een vaste maandprijs advertentievrij kijken, maar prominente spelers zijn daar in de afgelopen jaren op teruggekomen. Inmiddels bieden onder meer Disney en Netflix ook goedkopere abonnementen aan met een paar minuten reclames per uur. Ook Amazon Prime Video introduceert deze maand een advertentie-ondersteund abonnement, maar niet voor een goedkopere prijs. De reclames komen in het reguliere abonnement en wie advertentievrij wil blijven kijken, dient drie dollar per maand extra te betalen. In Nederland blijft Prime Video vooralsnog zonder reclames, bevestigt een woordvoerder van Amazon aan Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in