Als uw website een jonge doelgroep heeft, kunt u uw teksten maar beter niet te klein op de site zetten. Jongeren hebben geen slechte ogen, maar leunen graag achterover in hun stoel als ze aan het internetten zijn. Een ander advies van Jacob Nielsen, mede-oprichter van de Nielsen Norman Group: ‘Als u een retailsite exploiteert, geef dan een goede beschrijving van de producten. Want jongeren zijn online vooral op zoek naar informatie, en kopen het product vervolgens in de winkel. Een goed voorbeeld is de site van Apple, die een optimale mix van plaatjes en tekst neerzet, met een witte rustgevende achtergrond, naast een goede en duidelijke navigatie.’
Goede communicatie begint echter met interactiviteit volgens Nielsen: ‘Jongeren willen meer dan saai zitten en lezen, want dat doen ze genoeg op school.’ De Amerikaanse usability-expert observeerde voor het onderzoek Amerikaanse en Australische jongeren, die tientallen websites bekeken en vervolgens van commentaar voorzagen.
De beste interactieve elementen zijn volgens Nielsen fora en prikborden, polls, quizzen, de mogelijkheid om vragen te stellen aan experts en tools om je eigen webpagina te maken. Daarnaast zijn beelden belangrijk om de hoeveelheid tekst te verlichten, maar dat mag niet ten koste gaan van de oplaadsnelheid. Jongeren blijven ook niet lang hangen op een site die weliswaar goede content biedt, maar het slecht presenteert.
Sites die hoog scoren in het onderzoek zijn Teenshealth en CSUMentor, beide sites mixen volgens Nielsen op een slimme manier informatie en vormgeving, en vragen niet teveel van de jonge surfer. ‘Jongeren hoeven zich niet erg in te spannen op deze sites, en dat is aantrekkelijk.’ Andere Amerikaanse sites die tiener-vriendelijk zijn:
Online uitgevers moeten daarnaast proberen hun doelgroep tenminste serieus te nemen, en de gelegenheid geven om hun identiteit te ontdekken. Sites kunnen daaraan bijdragen door een omgeving te creëren waarin jongeren kunnen experimenteren met verschillende stijlen, manieren van praten, kleden en denken over gevoelige onderwerpen in hun leven. Alles anoniem uiteraard. Overigens maken jongeren zich minder druk over privacy dan volwassenen. Volgens Susanna Stern, assistant professor aan de Universiteit van San Diego, zijn jongeren zo hard op zoek naar erkenning, dat ze de commerciële bijbedoelingen van adverteerders die vragen om persoonlijke informatie, vaak voor lief nemen. Of het kan ze niets schelen. Stern: ‘Jongeren zijn erg goed op de hoogte van reclame-uitingen, alleen doet het ze niets.’
Bron: Wired
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!