Cor Hospes: 'Interne communicatie moet veel meer aandacht krijgen'

Keynote-sprekers van het CommunicatieCongres 2024 over de belangrijke ontwikkelingen in het vak.

Cor Hospes

Cor Hospes is eigenaar van Merkjournalisten. Een bureau dat verhalen maakt die kloppen, dat verhalen maakt die mensen in beweging brengen. Hij is auteur van boeken over storytelling en contentmarketing waaronder enkele bestsellers. Hij spreekt wereldwijd over deze onderwerpen. In zijn nieuwste boek ‘Hart voor Zaken’ leer je hoe jij je medewerkers kunt verbinden en je organisatie woest aantrekkelijk maakt voor de arbeidsmarkt.

Welke trends zie je die de professional anno 2025 niet mag missen?

'Meer menselijkheid. Vooral in leiderschap. In een tijd die verder verchatgtpiet, digitaliseert en verhybridiseert. Dit om de binding tussen medewerkers en met de organisatie te vergroten. Daarnaast, meer storytelling om je organisatie op de overspannen arbeidsmarkt een duidelijk onderscheidend verhaal en gezicht te geven. Een oprecht verhaal dat klopt.'

Hoe denk je dat deze trends de communicatiesector in de komende jaren zullen beïnvloeden?

'Communicatiemensen zullen veel meer aandacht moeten besteden aan interne communicatie. Dat is echt een -onbegrijpelijk- onderschoven kindje. Communicatie begint namelijk van binnen naar buiten. Communicatieprofessionals op leidende posities zullen zich moeten afvragen: wie ben ik, en waarom doe ik wat ik doe. Wat ze zeggen, moeten ze zelf zijn. Ze zijn zelf letterlijk de boodschap, maar daar zijn ze zich te vaak niet van bewust.

'Binnen de board zal een CSO , chief storytelling officer of hoofdredacteur, komen. Die bewaakt of alle verhalen die een organisatie uitdraagt -organisatiebreed- wel overeenstemmen met het DNA. Vooral om te voorkomen dat een bedrijf A belooft, B doet en C zegt. Daarmee wek je geen vertrouwen, en dat is cruciaal.

'Het aantal mensen binnen bedrijven dat vereenzaamt stijgt enorm. Met veel verzuim en burn-outs tot gevolg. En mensen zullen alleen naar kantoor gaan als ze vinden dat het moet. Voor hun jongere collega’s. Voor de binding. Voor de saamhorigheid. Voor zichzelf ook. Communicatie heeft hierin een spilfunctie.'

Wat betekenen deze trends concreet voor de communicatieprofessional?

'Communicatiemensen zijn gewend te zenden en niet echt eerst echt oprecht te luisteren, "e doen nog wel een interne memo eruit, en dan begrijpen ze het wel". Ze zullen dus, ook extern, veel beter moeten luisteren. En moeten inzien, dat je niet luistert om te kunnen reageren, maar om te begrijpen. Daarnaast moet er meer aandacht zijn voor de soft skills van je medewerkers zodat die beter met elkaar en de externe markt leren communiceren. Ook moeten communicatiemensen veel meer aandacht besteden aan zelfleiderschap. Dan alleen pas kunnen ze ook anderen oprecht in verhaal meenemen. Zoals een ondernemer in mijn boek ‘Hart voor Zaken’ zegt: ‘Om het hart van je organisatie beter te laten kloppen, moet je als leider eerst je eigen hart goed laten kloppen’.

Hoe heeft jouw eigen benadering van communicatie zich ontwikkeld met de tijd?

'Ik houd me veel meer bezig met de binnenkant dan met de buitenkant. Denk veel meer vanuit mijn hart. Dat geeft veel meer liefde. Aan mijzelf en anderen.' 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie