Premium

Unilever: hogere mediabestedingen ondanks grote kostenbesparingen

Volgens de jaarcijfers van 2017 is met name geïnvesteerd in digitale kanalen.

Dat heeft chief financial officer Graeme Pitkethly verklaard, volgens een bericht op Campaign.

Vorig jaar kondigde het Brits-Nederlandse concern aan dat het de kosten wilde verlagen met 2 miljard euro, nadat het overnamebod van Kraft Heinz was afgeketst. Unilever schrapte daarom vorig jaar de helft van de drieduizend bureaus waarmee het internationaal werkt.

Pitkethly zegt nu dat tweederde van het bespaarde geld is geherinvesteerd in merken en marketinginvesteringen, waarbij de media-uitgaven 250 miljoen hoger uitvielen. 

Het marketingbudget van Unilever bedroeg een jaar eerder 7,7 miljard euro. 

Minder bureaus
Communicatieholding WPP - waar Unilever klant is - leed in 2017 nog zwaar onder.de trend dat FMCG-adverteerders als Unilever minder aan marketing zouden willen besteden.

Vorige week meldde concurrent P & G ook dat het mediabudget was gestegen en dat het nogmaals het aantal bureaus gaat reduceren (met 50 procent naar 1250). Er zijn meerdere grote adverteerders die op die manier kijken naar kostenefficiëncy.

Digitaal
Ondanks voortdurende bezorgdheid over 'merkveiligheid' en online fraude, investeert Unilever met name in digitale kanalen. 'Daar willen we echt concurrerend zijn', zegt Pitkethly.

Cijfers 2017
Het snijden in bureaus maakt deel uit van het langetermijnprogramma Connected For Growth. Volgens topman Paul Polman is dat nodig om de grote veranderingen in het consumentengedrag bij te benen. Volgens Polman waren de resultaten beter dan verwacht. De verkoopvolumes stegen en in alle takken gingen omhoog.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie