Premium

Qmusic komt met pre-tests radiocommercials

Radiozender wil dat radiospots net zo aanstekelijk zijn als de programmering.

Bij Qmusic worden commercials niet alleen achteraf getest, maar vanaf nu ook vooraf met gratis pre-tests. Met de kennis uit die pre-test wil de zender relaties inspireren om aanstekelijke commercials te maken. Uiteindelijk dragen goede commercials bij aan de effectiviteit van de campagnes van de adverteerders, zo is de gedachte.

´De luisteraar staat centraal bij Qmusic, ook in die twaalf minuten commerciële zendtijd’, legt verkoopdirecteur Rob Beijersbergen (foto onder) uit. ‘In onze programmering doen we er alles aan om onze luisteraars positieve en aanstekelijke radio te brengen. We betrekken de luisteraars bij de 48 minuten programma per uur, maar nog niet bij de 12 minuten commercials, terwijl die ook deel uitmaken van onze radiocontent.’

Zo min mogelijk irritatie
Qmusic streeft naar hoge likeability en zo min mogelijk irritatie van radioreclame. Beijersbergen: ‘Radio is namelijk een positief medium: het genereert vergeleken met televisie en online meer vrolijkheid en energie.’ 

Deze effecten leiden tot 30 procent stijging in positieve betrokkenheid bij radiocommercials (bron: RAB UK (2011), ‘Radio The Emotional Multiplier’).

De commercial wordt getest onder een representatieve groep radioluisteraars, zowel van Qmusic als andere stations. Zij gaan de commercials in de pre-tests beoordelen op belangrijke criteria, zoals: recall, likeability, relevantie, emoties en impact op kennis, houding en gedrag.. Dat gebeurt in samenwerking met InSites Consulting. ‘Deze informatie delen we met onze relaties, waar zij weer op kunnen anticiperen. Zo kunnen ze de effectiviteit van een commercial nog meer verbeteren.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie