Overslaan en naar de inhoud gaan

Qmusic komt met pre-tests radiocommercials

Radiozender wil dat radiospots net zo aanstekelijk zijn als de programmering.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bij Qmusic worden commercials niet alleen achteraf getest, maar vanaf nu ook vooraf met gratis pre-tests. Met de kennis uit die pre-test wil de zender relaties inspireren om aanstekelijke commercials te maken. Uiteindelijk dragen goede commercials bij aan de effectiviteit van de campagnes van de adverteerders, zo is de gedachte.

related partner content for mobile comes here

´De luisteraar staat centraal bij Qmusic, ook in die twaalf minuten commerciële zendtijd’, legt verkoopdirecteur Rob Beijersbergen (foto onder) uit. ‘In onze programmering doen we er alles aan om onze luisteraars positieve en aanstekelijke radio te brengen. We betrekken de luisteraars bij de 48 minuten programma per uur, maar nog niet bij de 12 minuten commercials, terwijl die ook deel uitmaken van onze radiocontent.’

Zo min mogelijk irritatie


Qmusic streeft naar hoge likeability en zo min mogelijk irritatie van radioreclame. Beijersbergen: ‘Radio is namelijk een positief medium: het genereert vergeleken met televisie en online meer vrolijkheid en energie.’ 

Qmusic streeft naar hoge likeability en zo min mogelijk irritatie van radioreclame. Beijersbergen: ‘Radio is namelijk een positief medium: het genereert vergeleken met televisie en online meer vrolijkheid en energie.’ 

Deze effecten leiden tot 30 procent stijging in positieve betrokkenheid bij radiocommercials (bron: RAB UK (2011), ‘Radio The Emotional Multiplier’).

De commercial wordt getest onder een representatieve groep radioluisteraars, zowel van Qmusic als andere stations. Zij gaan de commercials in de pre-tests beoordelen op belangrijke criteria, zoals: recall, likeability, relevantie, emoties en impact op kennis, houding en gedrag.. Dat gebeurt in samenwerking met InSites Consulting. ‘Deze informatie delen we met onze relaties, waar zij weer op kunnen anticiperen. Zo kunnen ze de effectiviteit van een commercial nog meer verbeteren.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in