Crowdfunding groeit snel in populariteit als methode om kapitaal op te halen voor de financiering van nieuwe producten, films, games en zelfs hele startups. Via websites als Kickstarter en Indiegogo werd er in 2015 voor 34 miljard dollar opgehaald.
Om erachter te komen of een crowdfundingactie kans van slagen heeft, gebruiken marktonderzoekers tot nu toe vooral vragenlijsten. Door consumenten te vragen naar hun voorkeuren, doen ze voorspellingen over het succes. De betrouwbaarheid daarvan is discutabel, omdat respondenten antwoorden sociaal-wenselijke anwoorden geven en niet overeenkomen met hun werkelijke keuzes.
Kickstarter filmprojecten
In plaats van vragenlijsten kunnen marktonderzoekers beter hersenscans maken. Deze geven namelijk nauwkeuriger voorspellingen over individuele voorkeuren, zo blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Hersenactiviteit blijkt daarnaast ook een goede graadmeter voor het uiteindelijke succes van de financiering, zelfs beter dan de antwoorden die mensen geven
Voor het onderzoek werden 36 pitches voor Kickstarter filmprojecten getoond aan dertig personen. Vooraf werd ze verteld dat het geld dat ze wilden bijdragen, werkelijk in mindering zou worden gebracht op hun vergoeding. Terwijl de deelnemers aangaven welke films ze wilden financieren, werd hun hersenactiviteit gemeten met een MRI-scanner. Bovendien werd ze gevraagd hun keuzes kenbaar te maken in een enquête.
Toekomst marketing
Bij het maken van individuele keuzes over het wel of niet financieren van een project, laten de hersenscans een verhoogde activiteit zien in twee delen van de hersenen (nucleus accumbens en de mediale prefrontale cortex). Daarnaast blijkt de verhoogde activiteit in de nuccleus accumbens, een goede indicatie te zijn voor een geslaagde financiering van een project, ook al was dat weken of maanden later en waren de deelnemers met hun kleine bijdrage daar maar in geringe mate voor verantwoordelijk. Hersenactiviteit, gemeten bij een relatief klein aantal mensen, heeft ook een hogere voorspellende waarde dan de antwoorden die mensen geven in de enquêtes.
Met de uitkomsten van dit onderzoek kan volgens hoofdonderzoeker dr Alexander Genevsky de betrouwbaarheid van marktonderzoek naar crowdfundingprojecten worden verbeterd. Bovendien geeft het onderzoek wat hem betreft een voorproefje van de toekomst van marketing. 'De tijd dat marketingmanagers betere beslissingen kunnen nemen op basis van directe informatie uit hersenen komt steeds dichterbij.'
Hieronder video over het onderzoek
Lees het wetenschappelijke artikel hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!