Overslaan en naar de inhoud gaan

Contentmarketeers vergeten strategie

Slechts 23 procent produceert op een structurele manier. Aldus onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wanneer marketeers content maken, blijkt een slimme strategie of indicatoren of de aanpak werkt, vaak te ontbreken.

related partner content for mobile comes here

Zo blijkt uit het Content Marketing Onderzoek 2017 van het Nederlandse Platform Content, in samenwerking met het Belgische CUSTO
.
Het platform ondervroeg hiervoor bijna tweehonderd Nederlandse en Belgische marketeers en communicatie-professionals, over de rol van contentmarketing in hun organisatie.

Een strategie blijkt dus niet voor elke marketeer een vereiste om content te produceren. Meer dan de helft zegt vooraf geen doelstellingen te realiseren met redactionele content.

Slechts 23 procent produceert op een structurele en strategische manier content. Wat betreft conversie laten marketeers het liefst de doelgroep aanmelden op de eigen site of e-mail nieuwsbrief.

30 procent van de marketeers vindt het ook niet nodig om te betalen zodat redactionele content onder de aandacht komt van de doelgroep.

Marketeers zouden zich dus achter de oren moeten krabben, aldus Jasper van Zandbeek van Platform Content: ‘Deze resultaten laten zien dat ondanks de groeiende populariteit van contentmarketing, er nog veel content ongericht wordt geproduceerd. Dat is een heel naïeve aanpak.’

Meten is weten
Om de doelstellingen uit de strategie te meten, zijn indicatoren van belang. Ook dit blijkt nog geen algemeen goed te zijn: 56 procent geeft aan niet (zeker) te weten of de content effectief is en helpt om marketingdoelstellingen te bereiken.

Slechts 14 procent kijkt hoeveel traffic naar de website de content oplevert en 10 procent kijkt ook naar likes, shares en retweets via social media. Ook houdt slechts 7 procent in de gaten hoeveel leads de content oplevert en 8 procent weet hoeveel er extra verkocht wordt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in