Zes redenen waarom je startup geen succes wordt

Je hebt een geweldig idee, prachtig product of tomeloze ambitie maar toch wil het maar niet vlotten om er een succes van te maken, herken je dit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als starter zijn er veel uitdagingen en vragen die je moet beantwoorden om succesvol te worden en blijven. Laat ik voorop stellen dat iedereen zijn specifieke kwaliteiten heeft. De een is goed in product ontwikkeling, de ander in het bedrijven van sales en een derde kan juist goed overweg met financiën. Kwaliteiten en competenties die allemaal noodzakelijk zijn om succesvol te worden, maar het runnen van een onderneming vraagt niet om matige prestaties maar het excelleren op alle facetten. Het is dus zaak om de kwaliteiten die je niet bezit te erkennen en hier aandacht aan te schenken door te raden te gaan bij andere ondernemers of partners.

In dit artikel geef ik je zes veel voorkomende redenen waarom startende ondernemers falen, zodat jij er je voordeel mee kan doen.

1. Wat ben je nu eigenlijk aan het ontwikkelen?

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat je geen verstand van zaken hebt, maar denk er eens over na; kun je mij (als buitenstaander) in maximaal twee / drie zinnen uitleggen wat jouw product of dienst oplevert?

Bedenk dat wat voor jou logisch en vanzelfsprekend is, dat voor ander hoeft te zijn. Het is daarom zaak zoveel mogelijk inzichten te verkrijgen en te toetsen hoe een ander staat tegenover jouw product. Denk aan branchegenoten, (potentiële) klanten, distributeurs of collega ondernemers.

2. Niemand wacht op jouw product of dienst.

Hoe vinden prospects jouw product, en hoe overtuig je ze van de voordelen? Welke behoeften vul je voor ze in en welke problemen los je daadwerkelijk op?

Essentiële basisvragen die het vertrekpunt vormen voor iets wat wij ‘demand’ noemen, of op zijn mooi Hollands gezegd: &;vraag&;. Heb de juiste doelgroep in het vizier; zij die jouw product op waarde kunnen schatten en bereid zijn hiervoor te betalen. Het is cruciaal om jezelf te verplaatsen in de gedachten van die doelgroep en jouw product / dienst te valideren op grote schaal. ‘Eén klant is géén klant! is niet voor niets een veel gehoorde uitspraak. Deze inzichten helpen je bij het (door)ontwikkelen van je product / dienst, maar nog belangrijker, bij het ontwikkelen van je klanten. Bouw geen oplossing voor een probleem waarvan je niet weet of het bestaat, zorg voor draagvlak en creëer betrokkenheid onder je (toekomstige) klanten.

3. Je praat met de verkeerde doelgroep.

Zoals ik eerder zei: ‘Validatie is essentieel!’.

Omdat jouw product continue in ontwikkeling moet zijn om interessant te blijven moet je continue een vinger aan de pols houden bij de doelgroep. In de beginfase is daarnaast je doelgroep vaak nog ‘theoretisch’, met als gevolg dat je veel aannames doet in de productontwikkeling. Bovendien veranderen markten en behoeften tegenwoordig razendsnel waardoor je niet te lang kunt vasthouden aan oude denkpatronen. Praat met potentiële afnemers en betrek hen in de ontwikkeling, creëer een feedbackloop om tijdig in te kunnen grijpen op veranderende marktbehoeften. Steek je kop niet in het zand!

4. Je ontwikkelt zonder te testen.

Een product is nooit af, en tegen de tijd dat jij denkt dat het af is, waarschijnlijk niet geschikt. Of je hebt jezelf beroofd van een repeterende inkomstenstroom (one time sale).

Waak voor tunnelvisie bij de ontwikkeling, dit is te voorkomen door regelmatig te valideren binnen de doelgroep en door keuzes te maken in het aanbod. Welke functies voeg je toe of elimineer je? Het is niet nuttig om een hele waslijst aan features aan te bieden, het gaat om de bruikbaarheid voor de eindklant. Features die niet gewenst zijn of niet gebruikt worden zijn overkill. Het maakt je waarde aanbod alleen maar onduidelijk.

Overigens geldt dit niet alleen op voor je product, maar ook voor project management, distributie- en communicatiekanalen en onderhoud of beheer. De manier waarop jij je product of dienst naar de markt brengt of verkoopt is namelijk ook bepalend voor succes. Experimenteer dus ook met verschillende levering- of servicemodellen om te kijken hoe deze gewaardeerd worden.

5. Je besteedt tijd en geld aan zaken die niets zullen opleveren.

‘There is a time and place for everything’, zo ook voor uitgaven.

Door keuzes te maken rond uitgaven, waak je voor onnodige kosten. Bezin je keuzes ivm. voortschrijdend inzicht of veranderende (markt)omstandigheden. Investeer in onderdelen die aantoonbare waarde toevoegen en beperk, zeker in de eerste fase, de kosten voor esthetische vormgeving. Het gaat om de functionaliteit van je product, dat geeft een indicatie voor de interesses en moeten daarom leidend zijn. De vormgeving en het design zijn van latere zorg.

6. Je bent emotioneel betrokken bij je concept.

Verliefd worden op een idee of concept is bijna het ergste wat je kan overkomen! Emoties zorgen ervoor dat je moeite hebt met het afstand nemen van eerdere keuzes.

Zij zijn als drijfveer essentieel in de opstartfase, maar probeer een open visie te handhaven en blijf kritisch als het gaat om commerciële kansen. Je maakt een product niet voor jezelf maar voor je klanten en dus is het belangrijk dat zij verliefd worden op jouw product! Uiteindelijk betaalt de koper, het is noodzaak hier voldoende aandacht aan te schenken. Je kunt pas echt bouwen als je bereid bent afscheid te nemen van eerdere keuzes.

De moraal van dit verhaal: maak keuzes, sta in contact met je doelgroep, durf los te laten en ken je kwaliteiten, dat vergroot je kans op succes aanzienlijk!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie