Dit is iets wat we bij de Grote Marketing Enquête ook elk jaar weer wilden wilden; welke KPI’s worden belangrijk gevonden om het succes van marketinginspanningen te beoordelen. In alle eerlijkheid (‘oprecht’), staan veel verschillende KPI’s in vergelijkbaar aanzien, dus met de conclusies moeten we voorzichtig zijn. Anders dan de kop boven dit stukje doet vermoeden. Maar die slaat dan ook op de top vier van ‘belangrijkste KPI’s’. Dit is alles op een rijtje:
Hoe belangrijk zijn de volgende KPI's om het succes van marketinginspanningen te beoordelen?
Merkvoorkeur | 85% |
Merkbekendheid | 85% |
Merkoverweging | 83% |
Merkwaarden | 83% |
Conversie | 83% |
Winst | 75% |
Klantloyaliteit | 71% |
NPS | 65% |
Marktaandeel | 60% |
Als we heel erg ons best doen om hier iets in te zien, laten we het dan opvallend noemen dat marktaandeel en winst minder belangrijk zijn voor CMO’s dan ‘zachte merk-KPI’s’ (mogen we dat zeggen?) zoals bekendheid, voorkeur en overweging. Tegelijkertijd staat conversie op dezelfde hoogte als dat laatste rijtje…
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.