Willen is kunnen
Hollander Jort Kelder op weg naar het noorden om Friesland te ontdekken. Want willen is kunnen, volgens het nieuwe motto van de Friesland Bank. De commercials, waarbij Jort nog maar eens een flesje fris aan de ontbijttafel opentrekt, werden bedacht door Roorda Reclamebureau en Jort Kelder zelf. ‘Ik ben al jaren klant van Friesland Bank. De nuchtere mentaliteit van dit eigenwijze bankje spreekt me erg aan.’ Het nieuwe zelfvertrouwen van de bank komt niet uit de lucht vallen. Na de avonturen van de Nederlandse banken die ons land te klein vonden, is er behoefte aan de vertrouwdheid van lokale helden. Daarmee is de campagne een goed voorbeeld van het juiste merk dat op het juiste moment op een trend inspeelt.
Karl voor Coca-Cola
Niet alle bedrijven hebben zo'n goed gevoel voor de tijdgeest. Coca-Cola vroeg modeontwerper Karl Lagerfeld om drie ontwerpen voor de flesjes van Coca-Cola Light te maken. Limited Edition. Inmddels moet je je als ontwerper schamen als je niet benaderd bent door een bedrijf. Van Viktor & Rolf voor H&M tot de Range Rover Sport door Piet Boon en van Stella McCartney voor Adidas tot Senseo met een print van Tord Boontje, overal kwam je die designers tegen in de vorm van een limited of designer's edition uiteraard. Met dit concept blijkt Coca-Cola Light de laggard onder de merken te zijn.
Rabo Mobiel
Zoals je merken als laggards hebt, zijn er ook merken die opvallen als early adopter of zelfs als innovator. In Nederland is het sinds 2006 mogelijk om met Rabo Mobiel betalingen te doen met de mobiele telefoon. Jarenlang leek dat een innovatie met ongewisse afloop. Maar sinds de introductie van de iPhone en Google's Android blijkt de Rabobank de tijd vooruit te zijn geweest. Allerlei aanbieders spannen zich in om met applicaties te komen voor mobiel bankieren en betalen, ook de grote sociale netwerken met Hyves Afrekenen, Google Checkout en Coin Jars op Facebook. Het idee voor Twippr werd bedacht in 2008. Twippr staat voor TWItter Payment PRocedure en een tweet met cash heet een Twip. En dan nu de conclusie. Je kunt maar beter te vroeg zijn met je merk dan te laat. Want de voorsprong die je opbouwt, raak je nooit meer kwijt. En wie op achterstand komt, zal de verloren tijd niet snel meer inhalen.
trends to brands
In 'Van Trends naar Brands' (Kluwer 2001) beschreven Hilde Roothart van Trendslator en Wim van der Pol een methode om trend en brand management met elkaar te integreren. Tien jaar later is het tijd om terug èn vooruit te kijken. Ziehier een nieuwe, digitale versie van deze bestseller, maar dan voor een nieuw decennium. En we noemen het 'trends to brands', voor de toekomst van je merk. Wat is de toekomst van jouw merk?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!