Premium

‘Topschermen is pure tovenarij'

Wiebe Mokken is behalve eigenaar van MMIT fervent liefhebber en beoefenaar van de schermsport.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

(55) zag ver voordat iedereen het over Big Data had de waarde van customer data integration in. Zijn bedrijf is wereldwijd voorloper in lead management. Behalve van dm houdt Mokken van schermen. 

Hij werd onlangs benoemd tot voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond en is zelf actief op alle drie de wapens - floret, degen en sabel.

Esthetisch verantwoord

Om het ongezonde studentenleven enigszins te compenseren zocht Mokken in de jaren ‘80 samen met zijn vrienden naar een sportieve bezigheid. ‘Het was dubben tussen speerwerpen en schermen. Het criterium was wel dat we ons esthetisch verantwoord moesten inspannen, dus geen tennis of voetbal.’

Mokken was na een paar schermlessen om. Hij beschrijft liefdevol de ritmiek van de beenbewegingen, het snelle tempo, het schaken met het lichaam, de harde tik van het stuk ijzer op je borst als je tegenstander je slimmer af is. ‘En dat is indringender dan je je kunt voorstellen.’

Mokken: ‘schermen is een totaalsport. Onvoorstelbaar veel zwaarder dan menigeen denkt. Ik raakte er door gegrepen omdat schermen mij in staat stelt om veel competenties tegelijkertijd aan te spreken. Ik voel me verwant met de schermbeginselen, die bovendien een op een toepasbaar zijn op mijn vakgebied dm.’

Hij somt op: ‘passiviteit wordt onmiddellijk afgestraft, je moet op je qui vive zijn, zeer precies te werk gaan, je target ontleden, competitief zijn, superslim en quick on your feet.’

Vlucht

In 1999 richtte hij MMIT op en de zaken namen een vlucht toen het bedrijf in 2000 pitchte voor General Motors en een grote dm-klus won voor de Europese markt. ‘Ik was als eerste en halverwege mijn presentatie stond een van de leidinggevenden op en zei dat wij de opdracht hadden. We waren de enige partij die daadwerkelijk ervaring had met klantendatabases, omdat we eerder de integratie en analyse van klantendata voor Essent hadden gedaan. Toen was de beer los.’

Naast zijn drukke baan heeft Mokken ook andere liefhebberijen dan schermen. De stripliefhebber had een stripwinkel aan de Amsterdamse Zeedijk en richtte pas een op. Ook verzamelt hij literatuur en heeft zestig boekenkasten vol met de prachtigste uitgaven.

‘Weinig bedrijven focussen zich op leadmanagement’, verbaast de schermveteraan, die regelmatig in zijn eigen schermzaal de degens kruist, zich. ‘De fundering van je huis lijkt minder interessant dan je woonkamer inrichten, maar is wel essentieel. Zo is het met direct marketing data ook. Het is de fundering onder het succes, de basis die goed moet zijn. Begin bij het begin. Walk before you run.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie