Meer en meer Amerikaanse techbedrijven komen terug op hun eerdere, onbelemmerde groeiambities. Ze nemen voorlopig minder of geen nieuw personeel meer aan of ontslaan zelfs medewerkers. De gemene deler: de techreuzen bereiden zich voor op economische tegenwind en willen daarom alvast op de kosten letten.
Alphabet, het moederbedrijf van Google, Google noemt de 'onzekere wereldwijde economische vooruitzichten' als reden om zijn personeel een e-mail te sturen met de boodschap om 'meer ondernemend' te zijn en 'met meer honger' te werken. Techcrunch vertaalt dit naar 'werk harder of anders'. Alphabet geeft in de e-mail ook aan dat het de rest van dit jaar minder nieuw personeel gaat aannemen en de bedrijfsvoering wil stroomlijnen. In het tweede kwartaal van dit jaar nam Alphabet nog tienduizend nieuwe medewerkers aan.
Microsoft en Tesla
Waar Alphabet vooralsnog geen huidig personeel ontslaat, doen Microsoft en Tesla dat wel. Microsoft neemt afscheid van minder dan één procent van zijn 180 duizend medewerkers, naar eigen zeggen omdat het bedrijfsgroepen en -rollen opnieuw afstemt.
Tesla zet 229 medewerkers op straat die werkten aan de Autopilot-software van de auto's. Het bijbehorende Amerikaanse kantoor sluit ook de deuren. De ontslagen maken onderdeel uit van een bredere ontslagronde die Tesla-ceo Elon Musk in juni aankondigde. Hij heeft een 'superslecht gevoel' over de economie en verwacht een recessie. Daarom ontslaat Musk tien procent van zijn 99 duizend medewerkers.
Inflatie en oorlog
Argumenten voor een aanstaande recessie zijn de torenhoge inflatie, de aanhoudende oorlog in Oekraïne, logistieke beperkingen door de coronapandemie en zorgen over de gas- en stroomvoorziening in Europa. In de afgelopen maanden kondigden vele techbedrijven, waaronder Uber, Snapchat, Meta (Facebook) en Twitter al bezuinigingen aan.
Adformatie publiceerde in mei een achtergrondartikel over hoe techbedrijven tijdens de war on talent personeel op straat zetten. En dat er nog steeds heel veel vraag is naar personeel, ook in de (digitale) bureauwereld. Branchevereniging DDA luidde in december de noodklok: digitale bureaus kunnen openstaande vacatures steeds moeilijker vervullen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!