Door Sarah Valkering
Veerkracht is een van de krachtigste pijlers van het merk ‘Taylor Swift.’ En dat is iets wat organisaties kunnen leren van de recent door Times Magazine benoemde ‘Person of the Year 2023’. Gebruik tegenslag als geheim wapen voor je merk. En buig het om naar onverschrokkenheid.
Na grootheden als Zelensky, Elon Musk, Joe Biden, Kamala Harris en Gretha Thunberg had dit jaar Taylor Swift de opvallende eer om te worden aangemerkt als ‘person of the year’ door Time Magazine.
Swift is een van de iconen van onze tijd. Haar concerten veroorzaken aardbevingen, ze heeft haar eigen leergang op Harvard en ze weet maatschappelijke issues op de kaart te zetten. De Nederlandse actrice Katja Herbers ging in oktober wereldwijd viral met de tweet ‘I wish Taylor Swift was in love with a climate scientist’. Tekenend voor de maatschappelijke impact van Swift. (Spoiler alert: ze date geen klimaatwetenschapper maar een American football-speler).
Haar iconische status dankt Swift aan haar authentieke manier van omgaan met weerstand. Met een ongekende veerkracht weet ze tegenslag om te zetten in haar voordeel. Na de overname van haar vroegere platenmaatschappij Big Machine Records verloor ze alle grip op haar oude albumrechten. Het omdenken zit Taylor echter in de genen en ze besloot om al deze albums opnieuw op te nemen, die ze omdoopte tot ‘Taylors version’. Het resultaat? Een ongekend succes met gerecycled werk. De omzet van haar ‘Eras’ tour dit jaar, die haar hele oeuvre omvat, doorbrak voor het eerst de magische grens van 1 miljard dollar.
Daarnaast is ze een begenadigd storyteller. Dat zit hem vooral in de kwetsbaarheid die ze op een doordachte manier inzet. Ze heeft goed door dat verhalen pas interessant worden als de hoofdrolspeler het moeilijk heeft en zich open opstelt. Die gave voor verhalen vertellen gebruikt ze dan ook met verve, zowel in haar muziek als bij interviews. Ze is open over onzekerheden en durft misstanden aan de kaak te stellen. Zo komt ze bijvoorbeeld op voor de positie van de vrouw in het lied ‘The Man’.
Ook was ze een van de grondleggers van de me-too beweging, waarmee ze in 2017 al een gedeelde ‘Person of the Year’ titel verdiende als een van de ‘silence breakers’. Ze sprak zich uit over een incident met een radio-DJ en vertelde dat ze niet van plan was om zich schuldig te voelen over het feit dat hij daarna was ontslagen. Een dominant frame in de media. Tijdens een rechtszitting - ze diende een tegenaanklacht in voor het symbolische bedrag van 1 dollar - benadrukte ze dat het ontslag de consequentie was van zijn gedrag, niet het hare
Niet je terugtrekken, maar weerstand in je voordeel gebruiken, daar kunnen organisaties wel iets van leren. In deze tijden van multi-transities voelt het voor bedrijven vaker als roeien tegen de stroom in, dan met de wind mee. Daardoor zijn organisaties in toenemende mate geneigd om stil te zijn over hun werk in en aan transities en dat leidt tot ‘hushing’ in allerlei vormen.
Antropoloog Jitske Kramer noemt de fase waar we in zitten ‘liminaliteit’. Een tussenfase waarin het bijna onmogelijk is om te voldoen aan stakeholderverwachtingen, zowel aan de conservatieve kant als aan de progressieve kant van het spectrum. Dat betekent dat organisaties met een ongekende tegenkracht te maken hebben, terwijl ze hun weg moeten vinden op ongebaande paden.
We leven niet in tijden van ‘passen op de winkel’, maar er zit veel druk op de ketel om te veranderen. De winkel moet aan binnen- en buitenkant worden gerenoveerd en ondertussen mag de omzet niet teruglopen. Dat perfect uitvoeren lukt niemand. Daarom moeten we de tegenwind gaan normaliseren. En – net zoals Swift doet – kijken hoe we de tegenkracht kunnen ombuigen naar onverschrokkenheid.
Wie in deze transitiefase alleen applaus verwacht, komt er niet doorheen. Het is daarom zaak om de ongewisse uitkomst van transities bespreekbaar te maken, binnen en buiten organisaties. Want zonder risico, geen kans op succes. Of zoals Nelson Mandela het zo mooi zei: ‘the greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall’. Een van mijn klanten noemt het simpelweg ‘helmpjes op’.
Dat is de weg naar verandering, authenticiteit, het bouwen van een interessant merk en – wie weet net zoals Taylor - een heleboel fans.
Sarah Valkering is partner bij de Reputatiegroep
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!