Voor liefhebbers staat de complete playlist op Spotify. Het zijn bekende songs, doorgaans gezongen door de originele bands, maar in een slowed-down versie. Want Kronenbourg 1664 is voor relaxed consumption. Vorig jaar was een commercial met zanger Lemmy van Motorhead op televisie en in de bioscoop, die een bluesy versie van Ace of Space ten gehoor bracht. Lemmy vond het maar zo-zo. "Het hoeft niet sneller; ik wil het alleen minder langzaam." Zijn fans vonden het echter best. De vertraagde versie werd binnen enkele dagen door meer dan twintigduizend mensen gedownload.
Dit jaar is Madness aan de beurt. In de nieuwe commercial wordt Baggy Trousers op 33 toeren afgespeeld. Met een Franse harmonica op de achtergrond. Beide commercials zijn toepasselijk in Frankrijk opgenomen, want Kronenbourg (sinds eigendom van Heineken) komt uiteraard uit dat land. Fans kunnen Le Grand Pantalon bestellen via iTunes of Amazon. Madness staat ook centraal in de printuitingen. Deze [i]slow the pace[/i] campagne is van BBH.
Het thema vertraging wordt door Heineken lekker uitgesponnen, want er zijn aparte YouTube en Twitter-kanalen opgezet en speciale Facebook-pagina's. Liefhebbers kunnen bovendien naar andere slowed songs luisteren op Spotify. Een van die nummers was Too Drunk to Fuck van de Dead Kennedy's, in een coverversie van Nouvelle Vague. Dat leidde tot bezwaren bij de Britse zelfreguleerders van de Portman Group, omdat deze tekst drankmisbruik zou verheerlijken. Verheerlijkt Helder Kronenbourg. Gevolg is dat deze song van de playlist verwijderd is. Smells Like Teen Spirit roept blijkbaar geen bezwaar op.
De nadruk op premium pilsners heeft een positief effect op Heineken's bottom line. In een teruglopende biermarkt ziet de Nederlandse brouwerij zijn winst in Engeland toenemen. Thuis in Frankrijk is Kronenbourg 1664 de best verkopende premium pils. Maar hier in Nederland is dat bier alleen te koop via importeurs.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!