IKEA heeft de toevoer van köttbullar weer hersteld, deze keer zonder paardenvlees. Het bedrijf werkt nu met minder verschillende toeleveranciers en laat zijn balletjes steeksproefsgewijs DNA-testen. Zo moet het vertrouwen van de klant hersteld worden. Maar wat gebeurt er met al die afgedankte balletjes?
Nadat Tesco duizenden lasagnes, gehaktbroden en spaghetti bologneses moest terughalen, komt de Britse retailer vandaag met het nieuws dat er voortaan Giraffenvlees geserveerd wordt in restaurants bij de supermarkt.Tesco heeft namelijk de easy dining formule Giraffe overgenomen. McTesco!
Het probleem van paardevlees in maaltijdoplossingen treft zowel grote retailers als merkleveranciers, die blijkbaar onvoldoende doen om hun aanvoer te controleren. Dat was echter al jaren bekend. Hoe lang eten we nog uit de doofpot?
Big data is big business. Leveranciers van cloud technologie en online services doen hun best om potentiële afnemers de weg te wijzen naar hun diensten. Onderdeel van hun marketingaanpak is free publicity voor onderzoek dat het belang van nieuwe technologie aantoont. Maar er mankeert vanalles aan de presentatie van zulke onderzoeksgegevens. De informatie is vaak misleidend. Slodderdata!
Anderhalf jaar geleden was het nog een fata morgana, maar medio 2012 wordt Cloud Commerce in praktijk gebracht door Amerikaanse glossyblogs en luxemerken.
Voor al diegenen die zijn opgevoed met de marketingbijbel van Kotler komt eind dit jaar een nieuw boek uit dat de marketingleer opnieuw formuleert, maar nu ontdaan van mythes, ongefundeerde theorieën en gefantaseerde modellen. Evidence based. Dus geen gedoe over lovemarks meer. En zuinig met social media…
Nu internet de klassieke media naar de achtergrond drukt, wordt het voor adverteerders belangrijker om hun websites en webshops hoog in de zoekmachines te krijgen. Zij huren daarvoor SEO-specialisten in die soms kunstgrepen toepassen om een betere ranking te verkrijgen. Een aantal linktrucs zijn echter tegen Google Guidelines en in strijd met de wet op oneerlijke handelspraktijken.
Levensmiddelen onder huismerk doen het beter dan fabrieksmerken, signaleert Mintel op basis van recent onderzoek in de UK. Het winkelmerk biedt meer value for money menen de Britten, die hun budget steeds vaker verschuiven naar huismerk. Iets meer dan de helft zegt bovendien dat huismerken beter smaken dan vergelijkbare fabrieksmerken. En nu verslaan Britse winkelmerken de fabrieksmerken ook nog eens met nieuwe introducties: 54% versus 46% in 2011.
Internet gaat dit jaar de dagbladen inhalen als belangrijkste reclamemedium, voorspelt Deloitte in zijn jaarlijkse Adspend Report voor IAB Nederland. De online reclamebestedingen worden met name gestuwd door grotere budgetten van klassieke merkadverteerders. Die adverteren niet alleen méér, ze gaan ook vaker aan directe verkoop doen. Eén op de vijf grote food merken experimenteert al met D2C oftewel direct-to-consumer!
De comment-spam voor KPN, Randstad, Pon en Douwe Egberts is afkomstig uit een zogenaamd linkwiel dat sinds medio 2010 uitgerold wordt. Tenminste 193 publieke fora bevatten samen meer dan duizend berichten van buzzmollen die voor Conversion Company ongeoorloofde backlinks plaatsen naar sites van genoemde merken. Doel van zo'n linkwiel is hun positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren. Als je betrapt wordt, leiden de gebroken spaken in zo'n linkwiel echter tot een lekke band.
Social media bijten terug. Tien jaar geleden leidde verontwaardiging over mail-spam tot oprichting van Spamvrij.nl en uiteindelijk tot aangepaste wetgeving. Nu comment-spam ingezet wordt door grote merken (al dan niet met hun medeweten) wordt de pijl en boog vanuit de sociosfeer gericht op deze afzenders. Carrièretijger bant Randstad van zijn forum.Uitgever René Pijlman licht toe.
Afgelopen woensdag beschuldigde ondernemersforum Higherlevel de Nederlandse vestiging van Groupon van linkspamming op diverse fora en reviewsites. Groupon sprak dit aanvankelijk tegen, maar een halve dag later moest de koopjesdienst schuld bekennen. Eén medewerker zou op staande voet ontslagen zijn. Is daarmee de kous af?
Nederland telt al drie factory outlet centers en dat aantal groeit. Er zijn plannen voor nieuwe centra in Velsen, Halfweg, Zoetermeer en Zuidbroek. Het outlet-kanaal is qua omzetontwikkeling wereldwijd tenminste zo belangrijk als het internet, maar fabrieksverkoop krijgt maar een fractie van de aandacht die webverkoop krijgt. Een gemiste kans, want de ervaring die in deze dumpkanalen wordt opgedaan kan leiden tot innovatie in het premium-segment en de ontwikkeling van nieuwe online fan-kanalen: fannels!