‘SAN van prijs naar platform’

INTERVIEW - De SAN wil zich de komende jaren ontwikkelen tot een breed platform voor marketeers en communicatieprofessionals. Dat zegt SAN-voorzitter Paul Geraeds naar aanleiding van het zilveren jubileum.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Stichting Adverteerdersjury Nederland, kortweg SAN, viert deze maand haar 25-jarig bestaan. Thema is ‘Hollandse meesters – in het licht van de toekomst’. De Hollandse meesters in de schilderkunst, zo schrijft de SAN in de toelichting op haar jubileumthema, ‘lieten de wereld steeds weer zien dat er meer mogelijk was dan we tot dan toe dachten’. Volgens de SAN vraagt ook onze tijd om ‘ondernemende en creatieve geesten, die in staat zijn de grenzen van het bekende te verleggen en nieuwe mogelijkheden te zien’. Wie anders zijn daartoe in staat dan de Hollandse meesters van onze tijd? De SAN zelf wil daarbij vooral een rol spelen als platform voor discussie en inspiratie, zegt SAN-voorzitter Paul Geraeds, in het dagelijks leven marketingdirecteur van Center Parcs Europe. De SAN wil dus veel meer zijn dan uitgever van het befaamde Jaarboek en uitreiker van de Accenten.

De doelstelling van de SAN was/is het marketingcommunicatievak naar een hoger plan te tillen. Bewijst een jaarlijks naslagwerk van ruim 500 pagina’s dat die doelstelling is gerealiseerd?
‘We hebben in het licht van ons 25-jarig bestaan aan zelfreflectie gedaan. Waar staat de San voor en waarheen gaat het? We hebben ons hele netwerk en umfeld bevraagd. Uit alle reacties bleek overduidelijk dat “het vak verder brengen” is waar de SAN voor staat en moet staan. Daarbij is het SAN Jaarboek geen doel op zich maar een middel. Middel om juist onze 240 juryleden een aantal dagdelen intensief met het vak bezig te laten zijn. Zelfs de Accenten, hoe mooi ook, zijn een middel en niet het doel. Dat wordt bij de San vaak nog verward. Het inzenden van een case dwingt je de zaak op een rijtje te hebben en de dialoog met de juryleden scherpt je aan als marketeer. Zo zei iemand onlangs tegen me: “De San heeft van mij een betere marketeer gemaakt.” Zowel prijs als boek is dus middel om mensen intensiever met het vak bezig te laten zijn.’

Vaak gehoorde kritiek is de overdaad aan Accenten. De jaarlijkse prijsuitreikingen zijn daardoor meestal een behoorlijk lange zit. Tast dat de waarde van de prijs niet aan?
‘Over die overdaad aan prijzen eerst even de feiten. Bij de SAN heb je de laagste winkans: 11 procent ratio op de weg van inzending naar prijs. En ja, er zijn nu eenmaal veel inzendingen waardoor je een natuurlijk wel een mooie vertegenwoordiging krijgt van wat er gebeurt. Maar wij vinden dat bijvoorbeeld een Sire-campagne anders is dan een campagne van BMW of Unox. Dus moet je die niet binnen één en dezelfde categorie met elkaar laten wedijveren.

‘Kritiek op de uitreikingen heb ik in de afgelopen jaren wel meer gehoord. Maar er is wel wat veranderd. Vorig jaar hebben we in plaats van een centrale presentator die de hele avond aan elkaar moet praten, gekozen voor vier presentatoren die tegelijkertijd zelf ook het “entertainment” waren. En dat is, getuige de vele positieve reacties een stuk beter bevallen. Vooral omdat in deze opzet alle “obligate” praatjes zijn weggelaten. Dus kan er meer aandacht voor de campagnes zijn. En wat betreft de waarde van de Accenten, het grote aantal inzendingen en een opkomst van ruim 900 mensen bij de uitreiking bewijzen dat de SAN nog steeds waarde heeft.’

Het thema van het SAN-jubileum is Hollandse Meesters, in het licht van de toekomst. Hoe gaat de SAN om met de nieuwe, digitale tijd? Kun je straks nog wel aankomen met een jaarboek?
‘De SAN staat juist helemaal in deze tijd. Een voorbeeld: omdat de meeste campagnes tegenwoordig “geïntegreerd” zijn, is die categorie opgeheven en vervangen door de categorie “excellent”. Voorts spelen sites, links enzovoort een steeds grotere rol, ook in het juryproces. Het boek blijft de samenvatting, een tijdsbeeld. En je krijgt er nu een USB-stick bij die linkt naar de campagnes. Bovendien hebben we nu alle content digitaal ontsloten! Je kunt via alle mogelijke ingangen zoeken naar een bepaalde campagne, bureau, makers, enzovoort.
‘Maar er gaat natuurlijk meer veranderen. De komende 25 jaar wordt het “van prijs naar platform”. We willen een platform zijn waar marketeers en communicatieprofessionals samenkomen om met elkaar te discussiëren, vragen te stellen en beantwoord te krijgen. We hebben zo’n breed netwerk.’

Wat zijn jouw persoonlijke hoogte- en dieptepunten van 25 jaar SAN?
‘De SAN is meer van de stabiele groei dan van hoge pieken en diepe dalen. We passen elk jaar wel iets aan, niet zozeer vanuit dwingende noodzaak als wel vanuit stabiele kracht. Persoonlijk hoogtepunt was de uitreiking afgelopen jaar met de vier presentatoren. Daar was echt iedereen tevreden over. Het was inspirerend én creatief. Zo´n Tijl Beckand die om half elf 's avonds de zaal muisstil krijgt met klassieke muziek….'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie