Een van de opvallende conclusies in het rapport is dat met name de retail branche steeds meer interesse toont in het gebruik van augmented reality in hun service apps en communicatie uitingen. De schaal waarop wordt geïnvesteerd in augmented reality applicaties door de retail branche suggereert dat de advertentie-uitgaven op dit gebied flink zijn gestegen in 2012 en dat de groei in 2013 sterk zal doorzetten.
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat veel retailers augmented reality zien als een van de belangrijkste manieren om de “engagement” of wel het contact met de consument te versterken. Zij zien met name het tonen van extra productinformatie in de vorm van branded virtuele games en andere activiteiten als een belangrijk stuurmechanisme.
Een kanttekening die bij dit rapport moet worden gemaakt (en die Juniper Research gelukkig ook zelf maakt), is dat de massale adaptatie van augmented reality als marketing tool tot op heden nog is uitgebleven. In mijn opinie is een van de belangrijkste oorzaken hiervoor dat consumenten terecht verwachten dat een tool als augmented reality snel en intuïtief moet werken en dat er voldoende meerwaarde wordt geboden door het gebruik ervan. Met andere woorden, het moet gebruiksvriendelijk zijn en echt wat toevoegen. Is dit niet het geval dan zal men er geen gebruik van maken.
Voordat ik verder ga moet ik wel een paar zaken uiteen zetten om verwarring te voorkomen.
Augmented Reality in een notendop:*
- Augmented reality is puur een presentatievorm, waarmee digitale content gemixt met het camerabeeld van de werkelijkheid op het scherm van je smartphone te zien is.
- Om de juiste digitale informatie bij het werkelijke beeld te brengen, wordt gebruik gemaakt van bijvoorbeeld beeldherkenning. Digitaal en werkelijkheid worden elkaar gekoppeld in een AR app.
- Wanneer de AR app op de smartphone een beeld heeft herkend kun je ervoor kiezen om de digitale informatie op zichzelf te tonen (bijvoorbeeld op een mobiele webpagina) of in augmented reality.
* Voor de technici die meelezen: Ik beschrijf het technisch proces met opzet in een extreem vereenvoudigde vorm.
De afgelopen drie jaar zijn smartphones enorm krachtig geworden. Met de generatie smartphones die in 2012 met enorme hoeveelheden op de markt zijn gekomen verwacht ik dat wij in 2013 de eerste grotere commerciële app-initiatieven in Nederland zullen zien, waarbij augmented reality als onderdeel van service- en promotie apps meetbare toegevoegde waarde zal gaan bieden.
Momenteel is er bijvoorbeeld de AR app van IKEA, waarmee je in de papieren catalogus extra informatie kunt vinden. Als grote speler maakt IKEA zo de weg vrij voor anderen om er ook mee aan de slag te gaan. Een volgende commerciele stap is het om folders en catalogi te scannen met een AR app, waarbij je door je smartphone er boven te houden producten kunt aanklikken en naar een digitaal wensenlijstje of winkelwagentje kunt downloaden. Nog een stap verder is het bieden van interactiemogelijkheden waarbij de app met geintegreerde AR technologie gaat dienen als mobile sales-promotie tool en loyaltymechanisme. Of zoals in het beeld hierboven te zien is als tool om snel en eenvoudig nieuwe schoenen in alle kleuren te passen. Hoewel ik een hoop mensen ken die dat nou juist het leuke van shoppen vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!