Premium

Josefien Olij: 'Je bent zo bazig, is iets wat ik vaak te horen kreeg toen ik opgroeide'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten wat hen inspireert. Ditmaal Josefien Olij van Philips.

Josefien Olij, fotografie Tessa Witvoet

Deze week was Josefien Olij, Director Global Marketing Communications Philips, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Hier haar 5 bijdragen:

1. The next big thing in marketing: brand fundamentals - 'De realiteit is dat ik niet zo goed ben in voorspellingen'

'Dé veelgestelde vraag die een marketeer zo nu en dan voor zijn of haar kiezen krijgt: wat is the next big thing in marketing? Ook ik. De realiteit is dat ik niet zo goed ben in voorspellingen. Een EK-poule heb ik nog nooit gewonnen. En ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik hard moest lachen toen een vriend me de reggaeton-liedjes van een rare gast met bromstem liet horen in 2016: Bad Bunny is nu de grootste artiest wereldwijd (met onder andere de 'most streamed album in a day'). Marketingvoorspellingen zijn dan ook niet echt aan mij besteed. Gelukkig waaien veel trends ook weer stilletjes over, zoals de Metaverse en NFTs, maar twitter (wie wil er nou met 140 tekens communiceren?), heeft de trend meer dan overleefd.

En natuurlijk moet je nieuwsgierig blijven. Zonder te leren is het leven - zeker dat van een marketeer - saai en voorspelbaar. Ik vind niets leukers dan nieuwe dingen eerder dan de massa ontdekken en begrijpen, en dit ook nog eens kunnen doen en gebruiken voor je vak. The joy of marketing! Zeker nu we aan de vooravond staan van een marketingrevolutie met, oké ik noem het dan toch, Generative AI - je moet blijven leren!

Maar de realiteit is dat het beste werk waarvan ik de kans heb gehad om deel uit te maken, is ontstaan door de focus op de brand fundamentals. Een sterke merkpositionering. Distinctive brand assets die consistent (!) worden gebruikt. Actionable consumer insights die consumentengedrag drijven, en ga zo maar door.

Deze fundamentals consequent goed doen, is belangrijker voor de merk- én businessgroei van de organisatie, dan the 'next big thing' in marketing waar we het zo graag over hebben.'

Bad Bunny
Bad Bunny

2. The next big thing in leadership: the caring leader - 'Wist je dat twee op de drie moeders minder dan een uur voor zichzelf heeft per dag?'

'Na mijn marketing carrière bij Heineken (15+ jaar), werk ik nu sinds twee jaar bij Philips Personal Health (PH) en leid daar het team dat verantwoordelijk is voor de marketingcommunicatie voor alle merken en categorieën wereldwijd. Het thema van Care en Leiderschap komt bij Philips PH automatisch bij elkaar op de (virtuele) werkvloer. Maar wat hebben leiders eigenlijk nodig in deze tijd om succesvol te zijn?

Dat brengt me terug naar mijn jeugd. 'Je bent zo bazig', is iets wat ik vaak te horen kreeg toen ik opgroeide. Veel meisjes en jonge vrouwen krijgen dit tijdens hun opvoeding en vroege carrière naar hun hoofd geslingerd. Gelukkig begrijpen we nu beter dat daadkracht en leiderschapskwaliteiten moeten worden gekoesterd in plaats van worden afgeschilderd als negatief, denigrerend oordeel.

De richting uitzetten en besluitvorming is iets wat leiders continu in balans moeten houden om te voorkomen dat de oplossing gedicteerd overkomt. Ik probeer daarom aan te moedigen niet alleen met een vraag te komen, maar ook met een voorgestelde oplossing. Wat denk jij dat het beste zou zijn? Het steunen of helpen in het vormen van de uiteindelijke keuze is waar je bijvoorbeeld waarde kan toevoegen als leider.

De zorg voor mijn team vind ik daarbij van groot belang. Op persoonlijk niveau moet ik scherp zijn op het beschermen van mijn eigen social battery, oftewel: 'zet eerst je eigen zuurstofmasker op'. Ik heb geleerd dat ik niet halfslachtig 'kampioen' voor mijn team kan zijn.

Dit is ook zo bij het ouderschap. Wist je dat twee op de drie moeders minder dan een uur voor zichzelf heeft per dag? Voor Philips Avent babyproducten ging ik daarom terug naar de brand fundamentals. Dit jaar viert het merk zijn 40-jarige bestaan, met een herijking van de positionering om het belang van self-care voor moeders te steunen. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je namelijk ook niet goed voor je baby zorgen. #sharethecare'

'Ik heb geleerd dat ik geen 'kampioen' kan zijn voor mijn team, als mijn sociale batterij niet opgeladen is'
'Ik heb geleerd dat ik geen 'kampioen' kan zijn voor mijn team, als mijn sociale batterij niet opgeladen is'
'Toen wist ze me al een spiegel voor te houden en bewoog ze authentiek en als 'n frisse wind door het Zoeterwoudse kantoor bij de brouwer waar we voor werkten'

3. The next big thing in working: Frida Boeke en haar boek 'De tijd van je leven, verhalen over de zin en onzin van ons werk'

'We leven in een tijd waarin ons werk belangrijker lijkt dan ooit. Confronterend. 'Als je ook maar ergens het hoe en waarom van werk anno nu wil begrijpen, dan moet je echt Frida's debuut lezen' (en kijk ook nog even naar haar Random Pic(k) Of The Day For A Week van eind april). Wow, wat een recensie. Waarom twintigers vrijheid willen in hun carrière en hoe werkgevers dit gebruiken om flexibele contracten in te zetten. En hoe je mentaliteit wordt beïnvloed door het moment waarop je de arbeidsmarkt betreedt.

Als ik iets van Frida lees, ben ik altijd een beetje bang om mezelf tegen te komen, waar ze de rauwe werkelijkheid met spot vermengt in haar verhalen. Ik heb het plezier gehad om een periode met Frida samen te werken, voordat ze haar succesvolle marketingcarrière opgaf. Toen wist ze me al een spiegel voor te houden en bewoog ze authentiek en als 'n frisse wind door het Zoeterwoudse kantoor bij de brouwer waar we voor werkten. Nu houdt ze me nog steeds met twee benen op de grond in haar podcasts, interviews en nieuwsartikelen en hopelijk dan toch ook echt snel tijdens dat bijpraat-koffietje op een terrasje in Amsterdam-West.'

Frida Boeke, fotografie Linda Stulic
Frida Boeke, fotografie Linda Stulic

4. The next big place to visit: Puerto Rico - 'Hier ben ik als ik mijn inner latina wil vinden en een break nodig heb'

'Puerto Rico. Een heel eiland gewijd aan positiviteit, muziek, dans, leven bij de dag. Iedereen heeft het over Cuba. Iedereen gaat naar Curaçao, Ibiza of de Canarische eilanden.

Maar wist je dat Puerto Rico de hoogste artiesten-dichtheid heeft met namen als José Luis 'Cheo' Feliciano (wie kent Feliz Navidad niet?!), Ricky Martin, Marc Anthony, Jennifer Lopez, Benicio del Toro, en natuurlijk de man met de bromstem waar ik het maandag over had - maar ook het land is dat al vijf keer Miss Universe won?

En ik zeg 'land', maar officieel heet het 'the Commonwealth of Puerto Rico' en is het sinds de omstreden inlijving in 1898 'unincorporated territory' van de Verenigde Staten - waardoor alle Puerto Ricanen de Amerikaanse Nationaliteit hebben en Puerto Rico zweeft op een kunstmatige economie.

Er wonen maar een paar honderd Puerto Ricanen in Nederland (waar mijn man er een van is) en minder dan vier miljoen op het eiland, en net zoveel op het Amerikaanse vaste land. Je vindt er de mooiste stranden, het lekkerste eten, de relaxtste vibe. Hier ben ik als ik mijn inner latina wil vinden en een break nodig heb. Wat het nog bijzonderder maakt, is dat we er echt thuis zijn als gezin.

Maar ook als dit niet je secondary home is, dan bezorgen de Puerto Ricanen je een net zo warm gevoel, dat moet ook wel bij temperaturen van +25 graden het hele jaar door. Of het nu Puerto Rico, Texel, de Loosdrechtse Plassen en een volkstuin is, ik hoop dat iedereen zijn of haar eigen 'Puerto Rico' plekje weet te vinden. Dichtbij of ver weg, zolang je de social battery maar weer even helemaal weet op te laden.'

Het eiland Culebra maakt onderdeel uit van Puerto Rico
Het eiland Culebra maakt onderdeel uit van Puerto Rico

5. The last big thing: maak het leven makkelijker voor elkaar

'Ik werd laatst geïnspireerd door een C-suite marketing leader (Patricia Corsi) uit mijn netwerk op LinkedIn met een initiatief, waar dit platform ook echt voor is bedoeld, maar gek genoeg weinig voor wordt gebruik – in plaats van als een mix van Facebook en vrienden-WhatsApp-groep. In een wereld waar toetreden op de arbeidsmarkt niet altijd makkelijk is en ontslagen in veel delen van de wereld blijven toenemen, wil ik net als zij graag mijn steun bieden aan de mensen die eerder met mij hebben samengewerkt.

Als je op zoek bent naar een nieuwe (marketing)baan en we hebben de afgelopen jaren met succes samengewerkt, stuur mij dan een bericht hier op LinkedIn, of persoonlijk en ik deel je profiel met mijn netwerk en/of noem je naam als ik hoor over vacatures.

Misschien dat dit ook een van jullie inspireert? 🤝'

Patricia Corsi
Patricia Corsi

In de week van 17 juni (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tegenwoordig tweewekelijks) is Elias Reinheimer, Chief Creative Officer & Leadership Team member Havas Play en dit jaar Cannes-jurylid (in de categorie Media Lions / Engagement Track), curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie