Premium

Prijsverschil tussen A-merk en huismerk loopt op tot zo'n 45 procent

In 2014 was het verschil nog 24 procent, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45 procent goedkoper.

Huismerk versus A-merk bij Albert Heijn
(Het prijsverschil is hier overigens veel minder groot.)

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken blijft maar groeien. Was het verschil in 2014 nog 24 procent, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45 procent goedkoper, met uitschieters tot bijna 80 procent. Dat blijkt althans uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond stelt vast dat het prijsverschil tussen A-merk en huismerk elk jaar met zo’n 5 procent groeit . 'Zo was in 2018 het onderlinge prijsverschil nog 36 procent, in 2019 40 procent en nu is het gemiddeld 45 procent. Een verklaring daarvoor is dat bij sommige supermarkten het huismerk langzaam samensmelt met het nog goedkopere budgetmerk. Dit is vooral bij Albert Heijn en Jumbo het geval, maar andere supermarkten volgen. Ook zijn A-merken vorig jaar  duurder geworden.'

Korting

Consumenten die toch graag A-merken kopen, doen er volgens de Consumentenbond goed aan om op aanbiedingen te letten. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30 procent en 35 procent.

Geen mening

De Consumentenbond zegt overigens geen mening te hebben over de groter wordende kloof tussen A-merk-prijzen en huismerkprijzen. Joyce Donat, woordvoerder bij de Consumentenbond: 'We vinden het goed dat er concurrentie is en prijsdifferentiatie. Voor consumenten is het fijn als er goedkope opties zijn natuurlijk. Maar voor sommigen zal merk altijd belangrijk blijven.'

De Consumentenbond is uiteraard een belangenorganisatie voor consumenten, maar de uiterst lage supermarktprijzen die we in Nederland kennen, hebben ook een keerzijde. De toeleverketen, vooral boeren, laat in toenemende mate weten onder druk te staan. Heeft de Consumentenbond hier ook oog voor? Donat: 'Wij vinden het, net als veel consumenten, ook belangrijk dat er een eerlijke prijs wordt betaald. Dit onderzoek strekt zich daar niet toe uit, het is een puur prijzenonderzoek. Dat A-merken duurder zijn dan huismerken zit m met name in de enorm hoge marketing- en reclamekosten en soms in innovatiekosten.'

Over het onderzoek

Onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij 15 supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. De Consumentenbond: 'Gemiddeld blijkt het huismerkmandje 45 procent goedkoper. Het prijsverschil is het grootst (48 pct) bij Deen, Deka, Dirk en Vomar.'

Uitschieters constateerde het onderzoeksteam van de Consumentenbond vooral bij de wasmiddelen en vaatwastabletten. Zo is waspoeder van het huismerk gemiddeld 79 procent goedkoper dan die van Ariel. 'Sommige producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk. Een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het A-merk.'

Aanbiedingen zijn niet meegenomen in het prijzenonderzoek. Ook zeggen de onderzoekers niet te hebben gekeken naar mogelijke kwaliteitsverschillen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie