Niet alleen Google constateert een toename in mobiel internetgebruik, maar vele andere websites zijn inmiddels ook al over gegaan naar een gebruiksvriendelijkere website voor mobiele gebruikers. Het lijkt er toch op dat de belofte die lang geleden gemaakt is door de telefoon providers over de mogelijkheden met betrekking tot mobile marketing nu toch gerealiseerd worden. Dit in tegenstrijd tot de verwachtingen van onze eigen poll in 2007.
Niet alleen de vele websites worden aangepast, maar ook andere toepassingen met betrekking tot Internet worden gelanceerd. Zo is I-Wood onlangs al gekomen met het fenomeen genaamd 'Permission based mobile marketing'. Permission based mobile marketing houdt in dat de afnemer (lees: consument) bepaald of hij wel of geen reclame ontvangt op zijn telefoon. Reden genoeg om deze mogelijkheid eens verder uit te lichten?
Om Permission based mobile marketing (PBMM) te promoten was Vodafone al eerder gekomen met gratis content in ruil voor reclame. De stap wordt nu verder doorgezet door gebruikers een vergoeding te bieden van 5 euro met het ontvangen van I-wood banners op de mobiele telefoon.
Helaas zijn niet alle toestellen geschikt voor het ontvangen van I-wood banners. De toestellen die geschikt zijn voor I-wood banners krijgen een programma geïnstalleerd op de mobiele telefoon die enkel zichtbaar is op het startscherm. Dit programma bestaat uit een banner met diverse opties altijd in beeld, zoals file informatie, buienradar, Google, Spits etc. Onder deze hyperlinks staat vervolgens een banner met relevante informatie die aansluit bij de wensen van de gebruiker. Dit kan de gebruiker geheel zelf instellen door middel van zijn profiel op I-wood. Per kwartaal wordt er vervolgens voor het ontvangen van deze banners 15 euro op de gebruikers rekening gestort.
De gebruiker van PBMM heeft dus duidelijk twee voordelen: hij ontvangt relevante banners die aansluiten bij zijn opgegeven interesses en hij ontvangt een financiële tegemoetkoming voor deze reclame op zijn telefoon. De voordelen van PBMM voor de adverteerders zijn daarentegen weer dat er goed getarged kan worden op demografische gegevens en interesses die de gebruikers van I-wood specificeren op haar profiel. Dit komt weer erg sterk overeen met de mogelijkheden van adverteren op de diverse social networking sites, zoals Hyves en Facebook. Ook op dit soort websites wordt er voornamelijk getarged door middel van de gebruikers gedefinieerde demografische gegevens, interesses, hobby's etc.
Dat de gebruikers van PBMM zelf aangeven reclame wensen te ontvangen lijkt natuurlijk in het eerste opzicht perfect, immers zullen zij dan eerder geneigd zijn om deze reclame dan ook aandachtig te bestuderen. Echter omdat er een beloning tegenover staat kan hier dus ook flink misbruik van gemaakt worden. Het gebruik van I-Wood op het toestel kan namelijk ook gezien worden als een kostenbesparing op het mobiele abonnement. Dit vermindert natuurlijk weer de kracht van PBMM. Gelukkig worden er dan weer wel statistieken bijgehouden van het aantal clicks op een banner om bij te houden hoe succesvol een campagne via de mobiele telefonie nu daadwerkelijk is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!