Paas apps? De zoektocht naar nieuwe apps…

Net zoals elk jaar gaan veel kinderen met Pasen op zoek naar de verstopte eieren. Ik ben zelf in tussentijd in de appstores op zoek gegaan naar Paas apps, want naar mijn idee zien we de laatste tijd steeds minder seizoen of event gerelateerde apps. Waar een paar jaar geleden bijna elke dag nieuwe apps geïntroduceerd werden, zien we nu steeds minder lokale apps of dedicated apps voor mobile marketing doeleinden op de markt komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gelukkig vond ik nog een leuke app over Paaspop, maar daarna hield het snel op. Het lijkt erop dat de enorme stortvloed aan apps voorbij is en
dat we mondjesmaat nieuwe lokale apps in de app stores zien komen. Wel zien we regelmatig eerste generatie apps die vernieuwd worden, waarmee de content beter op de gebruikers afgestemd wordt. Gelukkig neemt de kwaliteit en het nut van de apps wel flink toe, dus de apps spelen nog steeds een belangrijke rol.

Gebruikers kiezen echter steeds vaker voor een beperkt aantal apps op hun smartphone, maar gebruiken deze dan wel vaker.
Waar in het begin de smartphone vol stond met wel zo’n 60 tot 80 apps, merk ik nu dat de huidige gebruikers veel selectiever zijn. Ik kwam bijvoorbeeld een , waaruit blijkt dat Apple gebruikers gemiddeld 44 apps geïnstalleerd hebben vs 30 op Android. Naar mijn idee wordt het voor de partij die een app wil introduceren dan ook steeds lastiger om een positie te bemachtigen op een smartphone. De app moet tegenwoordig ook echt relevant zijn, anders wordt hij niet geïnstalleerd of na een paar dagen verwijderd.

Wat wel opvallend was bij hetzelfde onderzoek van Sanoma, is het feit dat Android gebruikers veel actievere app gebruikers zijn (44% t.o.v. 27% bij Apple). Een redelijke verschuiving naar Android en zo te zien nemen ze de rol van actieve app gebruiker over van Apple.

Is de app hype nu voorbij? Ik denk het niet, wel zal bij de ontwikkeling van de app beter gekeken moeten worden naar de relevantie van de app en de doelstellingen van de opdrachtgever. Nadat de app klaar is komt de volgende uitdaging, namelijk de promotie van de app. Het zal steeds lastiger worden om nieuwe apps onder de aandacht te brengen bij de smartphone gebruikers. Dus app marketing zal een steeds belangrijkere rol gaan krijgen en er zullen allerlei trucjes uit de kast gehaald moeten worden om de mobiele consument tot een download te verleiden. Dit kan bijvoorbeeld door segmentering zodat voorkomen wordt dat er met hagel geschoten wordt. Ik verwacht daarnaast ook dat er meer focus zal zijn op het gebruik van de app in plaats van op de installs, gelukkig zijn er steeds makkelijker manieren om dit te realiseren. Bijv door middel van een mobiele banner kun je eenvoudig direct de app laten openen (indien geïnstalleerd en anders doorsturen naar de app store) om op deze manier de mensen weer in je app te krijgen. Want ook al worden er steeds meer apps uitgerust met push messaging, we merken steeds vaker dat deze door de klant uitgezet worden. Dus zullen er andere manieren gevonden moeten worden om app gebruikers weer in de app te krijgen. Zoals in elke nieuwe markt breekt er nu in de app markt een volwassen fase aan, dit biedt dan ook voor alle betrokken partijen weer mooie kansen om zichzelf te profileren en te onderscheiden.

Misschien krijgen we ook wel een verschuiving naar de mobiele site in plaats van naar apps, want hier zie je ook vaak mooiere sites die niet onderdoen qua app gebruik. Ik laat me de komende maanden dan ook graag verrassen door de ontwikkelingen in het mobile marketing landschap. Het zal vast een mooie en enerverende lente worden! Een vrolijk Pasen!

MobileMarketing.nl 2013

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie