OpenAI, de maker van onder meer ChatGPT, heeft deze week zijn eerste chief marketing officer aangenomen. Kate Rouch was voorheen CMO bij cryptohandelsplatform Coinbase, waar ze eindverantwoordelijk was voor de virale Super Bowl-reclame die via een qr-code gratis bitcoin bood. Wie zich afvraagt of ChatGPT reclames gaat krijgen: OpenAI zegt vooralsnog van niet, maar bestudeert de optie wel.
Onderzoek naar advertenties
Financieel topvrouw Sarah Friar zegt in een interview met The Financial Times dat OpenAI de komst van advertenties niet uitsluit. De plussen en minnen inkomstenbron wordt gewogen en het bedrijf zegt goed na te denken over 'wanneer en waar we het (reclames dus) implementeren. Die uitspraak bleek wellicht toch wat te spannend, want na het interview stuurde OpenAI een statement naar de zakenkrant waarin Friar toevoegt 'toekomstige verdienmodellen te onderzoeken, maar geen actieve plannen te hebben om te kiezen voor advertising'.
Vooralsnog lijkt ChatGPT dus geen reclames te krijgen, en de net gelanceerde OpenAI-zoekmachine ook niet. Een verschil met de kleinere concurrent Perplexity, dat sinds september advertenties toont in de zoekresultaten van zijn AI-zoekmachine.
Advertentie-experts aan boord
Dat OpenAI onderzoek doet naar advertentiekansen, blijkt niet alleen uit de uitspraken van de financieel topvrouw. In de afgelopen maanden heeft het bedrijf verschillende advertentie-experts van andere techbedrijven aangenomen. Denk aan Shivakumar Venkataraman (topman van Google's zoekmachine-advertentieteam) en Kevin Weil, die bij Instagram en later X verantwoordelijk was om advertentie-ondersteunde socialmediadiensten te lanceren. En dat zijn slechts een paar bekende namen, stelt The Financial Times. De krant meldt op basis van anonieme bronnen en een analyse van LinkedIn-profielen dat meer advertentie-experts de overstap gemaakt hebben naar OpenAI.
Voor OpenAI kan het omarmen van een advertentiemodel heel interessant zijn. ChatGPT heeft nu meer dan 300 miljoen wekelijkse gebruikers, zei ceo Sam Altman deze week. Ter vergelijking: in augustus waren dat er 200 miljoen. De dienst blijft dus maar groeien, en in rap tempo ook. Het bedrijf haalde recent liefst 6 miljard dollar groeigeld op, tegen een waardering van circa 150 miljard dollar. Vooralsnog maakt OpenAI miljarden dollars per jaar verlies, met name door hoge (technische) investeringen in het ontwikkelen van krachtigere AI-oplossingen. Die moeten vroeg of laat terugverdiend worden om investeerders tevreden te stellen.
Lees ook
- Digital transformation & tech Apple sluit samenwerking met OpenAI om de iPhone slimmer te maken via 'Apple Intelligence'
- Bureaus 4 op de 5 digitale bureaus noemt AI geen bedreiging
- Customer experience Albert Heijn voegt AI toe aan app om te helpen met recepten, tips en andere talen
- Digital transformation & tech AI-zoekmachine Perplexity gaat advertenties tonen en omzet delen met uitgevers