Vier op de vijf digitale Nederlandse bureaus noemt artificiële intelligentie (AI) geen bedreiging voor zijn onderneming. Wel zien veel bureaus de noodzaak om AI te omarmen en efficiënter te werken. Ook verwachten heel wat bureaus dat klanten met behulp van AI meer werk zelf gaan doen. Dat baart één op de vijf bureaus dus serieuze zorgen, met name omdat ze verwachten dat ze op termijn minder uren kunnen facturen bij hun klanten.
Deze en meer inzichten komen uit het DDA Trendonderzoek, dat Adformatie hield in samenwerking met branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA). De vrijwillige en anonieme enquête over AI, (thuis)werken, automatisering en uitdagingen in 2025 is door 91 bureaus volledig ingevuld.
AI biedt kansen..
De 80,2 procent van de digitale bureaus die AI geen bedreiging noemt, ziet vooral kansen in het toepassen van AI. Slimme programma’s zoals ChatGPT, Google Gemini en Suno helpen bureaus naar eigen zeggen met het brainstormen, meeschrijven aan code, content en offertes en genereren van afbeeldingen en andere typen media. Het opnemen en uitwerken van vergaderingen en notuleren van actiepunten wordt ook aangehaald als mooie klus voor AI, net als ander repetitief werk.
..en risico's
Hoewel veel bureaus kansen zien in het toepassen van AI, geven veel van die bureaus ook aan dat het handig tot noodzakelijk is om op de AI-trein te springen. Handig omdat efficiënter werken dankzij AI kan helpen bij een personeelstekort, of wellicht zelfs de noodzaak kan wegnemen om een vacature uit te zetten als een werknemer vertrekt. Noodzakelijk omdat heel wat bureaus via de reactiemogelijkheid aangeven dat klanten (gaan) verwachten dat bureaus met AI sneller gaan werken, en daarom minder uren hoeven te schrijven.
Eén bureau geeft aan: ‘Het wordt met AI steeds makkelijker om code te genereren, en code schrijven is een deel van ons werk. Op termijn zal een deel van ons werk dus geautomatiseerd worden, of in ieder geval sterk minder uren kosten. Dat zet ons huidige model scherp en dat houdt in dat wij onze focus moeten verschuiven naar waar we nog steeds waarde toevoegen, want in het code schrijven zelf zal dat minder worden’.
AI is slechts één uitdaging
De stormachtige groei van AI-mogelijkheden is slechts één van de uitdagingen van bureau-eigenaren. Omgaan met stagnerende of teruglopende klantbudgetten en tegelijkertijd oplopende (personeel)kosten komen ook veel terug in de antwoorden op de open vraag welke uitdagingen er in 2025 liggen. Talent behouden is er ook zo een, net als voldoende projecten binnenhalen. Heel wat bureaus die nu met een facturatiemodel per uur werken, maken zich zorgen over de toekomstbestendigheid van dit verdienmodel.
In de woorden van een bureau: ‘Technologie en consumentengedrag blijven zich snel ontwikkelen, maar budgetten groeien vaak niet mee. Als bureau wordt het een uitdaging om constant te innoveren en nieuwe technologieën te integreren, terwijl er steeds meer wordt verwacht met dezelfde of zelfs krimpende middelen. Het vraagt om slimme keuzes en efficiënte processen om aan die groeiende eisen te blijven voldoen’.