De gratis zoekmachine Perplexity, die artificiële intelligentie (AI) gebruikt om gebruikers completere antwoorden voor te schotelen, gaat advertenties integreren in zijn zoekresultaten. Inkomsten uit die advertenties gaat Perplexity delen met aangesloten uitgevers, want Perplexity baseert zijn antwoorden deels op artikelen van de uitgevers. De zet volgt na kritiek van uitgevers dat de zoekmachine zonder hun toestemming en zonder te betalen online artikelen indexeerde.
Perplexity traint geen eigen AI-model voor zijn zoekmachine, maar laat de gebruiker kiezen uit Meta's Llama 3.1, Anthropic Claude 3.5 Sonnet en OpenAI GPT-4o om kennis van het internet samen te vatten tot het antwoord op een gestelde vraag. Omdat Perplexity ernaar streeft een zo compleet mogelijk antwoord te geven, is er voor de gebruiker minder noodzaak om op een linkje van een bron te klikken.
Bekende uitgevers als Wired en Forbes trokken in de afgelopen weken aan de bel omdat ze erachter kwamen dat Perplexity hun online artikelen indexeerde, terwijl zij via een robots.txt hadden aangegeven dat scrapers dat niet mochten doen. De zoekmachine verrijkte zich dus zonder toestemming met auteursrechtelijk beschermde content, waardoor de uitgevers geld misliepen.
Partnerprogramma
De ophef heeft geleid tot verandering: Perplexity start een Publishers' Program dat deelnemende uitgevers betaalt wanneer de zoekmachine hun artikelen gebruikt om een gebruiker te antwoorden. Die werkwijze verschilt met partnerprogramma's van onder meer OpenAI, waarbij uitgevers eenmalig miljoenen tot honderden miljoenen euro's ontvangen in ruil voor het beschikbaar stellen van hun online archief.
Perplexity wil niet zeggen hoe de omzetverdeling met is vastgelegd, maar spreekt tegenover Engadget van dubbele cijfers voor uitgevers.
Advertentiemodel
Waar het benodigde geld vandaan moet komen? Perplexity is, amper twee jaar oud, net gewaardeerd op een slordige drie miljard dollar. Onder meer AI-chipreus Nvidia en Amazon-oprichter Jeff Bezos hebben geïnvesteerd in het bedrijf, dat aardig diepe zakken heeft om gebruikers voor zich te winnen.
De zoekmachine is gratis te gebruiken en heeft ook een Pro-abonnement a twintig dollar per maand.
Om tot een duurzamer verdienmodel te komen, zegt Perplexity vanaf september advertenties te gaan tonen in zijn zoekresultaten. De advertentieformaten gaan variëren. Zo kan er bovenaan de pagina een videoreclame verschijnen en wil de zoekmachine merken ook laten betalen om gesponsorde, relevante vervolgvragen te laten zien onder het zoekresultaat dat de gebruiker ziet. Meer details hierover volgen binnenkort, meldt het bedrijf. De advertenties moeten vanaf eind september zichtbaar zijn.