Uit recent Gfk onderzoek blijkt dat consumenten positief staan tegenover het gebruiken van smartwatches als openbaar vervoer-ticket en identificatiesleutel voor online accounts zoals Facebook. Het versturen van data over hun gezondheid zien veel consumenten ook wel zitten. In de Verenigde Staten en China staan consumenten ook open om hun ‘slimme horloge’ te gebruiken als identificatie en betaal systeem. Europeanen staan hier echter veel aarzelender tegenover.
Dit blijkt uit het onderzoek onder 1.000 smartphone gebruikers over het gebruik van smartwatches.
Smartwatches zijn te gebruiken voor oa sport activiteiten, navigatie en bellen, maar ook op gebied van gezondheid. Uit het onderzoek blijkt dat het per land verschilt welke diensten consumenten op hun smartwatch willen gebruiken. Gezondheidsinformatie op hun smartwatch is voor 69% van de respondenten uit China interessant. 50% procent van de Amerikanen en 43% van de Zuid Koreanen heeft hier wel oren naar. Europeanen staan minder open voor mHealth vanaf hun pols (Engelsen 30% en Duitsers 25%). Daarnaast blijkt dat mannen meer interesse hebben in mHeath op hun smartwatch en het verschil tussen leeftijdsgroepen is zelfs nog groter. Hoe ouder de respondent, hoe meer interesse in een ‘health data service’ op hun smartwatch. De oudere generatie staat ook meer open om een smartwatch voor online identificatie te gebruiken.
Gfk heeft voor dit onderzoek 5.000 smartphone bezitters ondervraagd uit China, Duitsland, Zuid Korea, Groot Brittannië en de Verenigde Staten.