Onderzoek: 12% stelt browser in op 'niet volgen'

Data vragen in ruil voor korting? Geen goed idee, zo blijkt uit onderzoek dat het ECP onder 500 Nederlanders liet uitvoeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het ging over privacy en het delen van informatie. Hoewel bijna iedere Nederlander het belangrijk vindt dat persoonlijke informatie vertrouwelijk blijft (86%), en bezorgd is over het gebruik van die informatie door bedrijven en overheid (60%), delen zij vaker persoonlijke informatie dan op basis van deze gegevens kan worden verwacht.

In ongeveer 1 op de 5 gevallen (18%) vindt de internetgebruiker het gegevensgebruik door organisaties eigenlijk onacceptabel, maar besluit men toch om de gevraagde informatie te geven. Een reden is dat men door het niet delen van gegevens vaak voordelen misloopt. Ook het vertrouwen dat organisaties zorgvuldig met persoonlijke gegevens omgaan speelt een belangrijke rol.

De groep die het meest bereid is gegevens te delen, bestaat vooral uit hogeropgeleiden (40%). Ook ervaren internetters met een smartphone/tablet zijn minder bang dat organisaties onzorgvuldig met hun persoonlijke gegevens omgaan. Marjolijn Bonthuis van ECP: ‘Er is veel discussie over datagebruik van overheden en organisaties. Maar de mensen die negatief reageren zijn niet de mensen die veel persoonlijke informatie online zetten. De mensen die een extreem negatieve attitude hebben en heel wantrouwend zijn over het gebruik van hun gegevens door organisaties geven nauwelijks informatie vrij.’

In het onderzoek wordt ook gevraagd in hoeverre consumenten bereid zijn persoonlijke gegevens te verstrekken in ruil voor bijvoorbeeld een korting. Het geven van een groot voordeel (bijvoorbeeld een gratis tv of 70% korting) in ruil voor persoonlijke informatie lijkt averechts uit te pakken. Wanneer consumenten het gevoel krijgen dat hun gegevens blijkbaar veel waard zijn, roept dat argwaan op en zijn ze minder bereid om deze te verstrekken.

Hoewel jongeren (18-35 jaar) het gemakkelijkst persoonlijke gegevens met organisaties delen, zijn zij niet minder bezorgd om hoe organisaties met hun gegevens omgaan. In vergelijking met dertigers en veertigers lijken jongeren ook vaker hun profiel af te schermen. Vrouwen in de leeftijd van 56-65 jaar zijn veruit het meest bezorgd om hun privacy. Zij zijn het minst bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken en zijn het meest overtuigd dat organisaties de gegevens puur voor eigen gewin gebruiken.

Eén op de drie Nederlanders wist zijn of haar internetgeschiedenis om de privacy te beschermen. Hoewel bijna iedere Nederlander het belangrijk vindt dat persoonlijke informatie vertrouwelijk blijft (86%), en bezorgd is over het gebruik van die informatie door bedrijven en overheid (60%), delen zij vaker persoonlijke informatie dan op basis van deze gegevens kan worden verwacht.

In ongeveer 1 op de 5 gevallen (18%) vindt men het gegevensgebruik door organisaties eigenlijk onacceptabel, maar besluit men toch om de gevraagde informatie te geven. Hoewel jongeren (18-35 jaar) het gemakkelijkst persoonlijke gegevens met organisaties delen, zijn zij niet minder bezorgd om hoe organisaties met hun gegevens omgaan.

In vergelijking met dertigers en veertigers lijken jongeren ook vaker hun profiel af te schermen. De groep vrouwen in de leeftijd van 56-65 jaar zijn veruit het meest bezorgd om hun privacy, zijn het minst bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken en zijn het meest overtuigd dat organisaties de gegevens puur voor eigen gewin gebruiken.

Op de vraag op welke manier men de online privacy op de pc of laptop beschermt, geeft bijna 2 op de 3 gebruikers aan de &;basis&; beveiliging wel op orde te hebben. Denk aan het gebruiken van een wachtwoord en beveiligingssoftware. Als het gaat om het nemen van extra beschermingsmaatregelen, dan is een grote groep Nederlanders een stuk minder kritisch. Maar 1 op de 3 gebruikers wist zijn internetgeschiedenis, slechts 13% van de respondenten internet bewust niet op een openbare wifi, bij maar 30% staat de locatiefunctie uitgeschakeld en een klein aantal (12%) heeft de browser ingesteld op &;niet volgen&;.

Op de nieuwe website informeren overheid en bedrijfsleven over hoe je persoonlijke gegevens kunt beschermen. Zoals waar je op moet letten bij het downloaden van een app, hoe je de ‘do not track’-functie van een webbrowser beheert, waar je op kunt letten bij het lezen van de privacy voorwaarden hoe je cookies kunt wissen.      

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie