Omzet reclamebranche stijgt in 2015

Dankzij omzetgroei in het vierde kwartaal sluit de branche positief af.

De omzet steeg in het vierde kwartaal met 3,5 procent. Mede hierdoor heeft de reclamebranche het jaar 2015 met een omzetstijging van 2 procent afgesloten. In het eerste half jaar van 2015 was de omzetontwikkeling nog negatief.

Dat maakt CBS bekend in de Kwartaalmonitor zakelijke dienstverlening.

Vergeleken met andere zakelijke dienstverleners was de groei van de reclamebranche wel bescheiden. De omzet van de gehele zakelijke dienstverlening steeg in het vierde kwartaal gemiddeld met 8,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook over heel 2015 deed de zakelijke dienstverlening het als totaal met een stijging van 7,6 procent aanzienlijk beter dan de reclamebranche. CBS meldde eerder dat ook de vooruitzichten van de zakelijke dienstverleners positief zijn.

Zeven jaar omzetdaling
Voor de reclamebranche is dit de tweede opeenvolgende stijging op jaarbasis. Daarvoor daalde de omzet zeven jaar achtereen. De crisis liet zijn sporen na in de branche, die bovendien te maken heeft met verschuivingen in het medialandschap, waar traditionele uitingen via kranten en tv zijn verschoven naar mobiele en online advertenties. 

Het omzetniveau lag in 2015 nog bijna een kwart onder het niveau van 2008. De zakelijke dienstverlening als geheel daarentegen boekte in 2011 voor het eerst weer omzetgroei en overtrof het niveau van voor de crisis vorig jaar met 6 procent. 

Binnen de zakelijke dienstverlening is bijna 8 procent van de bedrijven actief in de reclamebranche. Dit zijn ruim 29 duizend bedrijven waar circa 58 duizend mensen per jaar ruim 6 miljard euro omzetten. In 2015 werden er 62 bedrijven failliet verklaard, 29 minder dan in 2014.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie