Het totaal aantal abonnementen van NRC Media (NRC Handelsblad, NRC Next en NRC.nl) komt op 255 duizend. Dat is vierduizend meer dan een jaar geleden, ofwel een stijging met 1,6%.
Volgens ceo Rien van Beemen is de groei in abonnementen bij alle titels waarneembaar. Hij verwacht deze volgend jaar te kunnen bestendigen.
Begin 2015 werd NRC Media door de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria verkocht aan het Belgische Mediahuis. In oktober werd een nieuwe NRC Next gelanceerd. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch: ‘Veel lezers hadden te kennen gegeven dat ze de innovatie, helderheid en creativiteit van nrc.next heel erg konden waarderen, maar dat de dunne krant te weinig aan de dagelijkse nieuwsbehoefte beantwoordde. Daarom besloten we nrc.next uit te bouwen tot een complete ochtendkrant, in twee katernen. De strategie met die volwaardige ochtendkrant blijkt aan te slaan. Want nrc.next verkoopt intussen meer abonnementen dan een jaar geleden.’
Ook in oktober werd de nieuwe website nrc.nl gelanceerd. Hier werkt NRC Media met het zogeheten metered model, wat wil zeggen dat elke lezer een aantal stukken gratis kan lezen en daarna wordt uitgenodigd om abonnee te worden. De resultaten na twee maanden zijn bemoedigend. Het aantal unieke bezoekers stijgt en de gemiddelde leesduur nam toe met 30 procent.
Het metered model zou volgens Van Beemen intussen goed zijn voor 12 procent van de nieuwe abonnee-instroom. 'Het toont aan dat lezers écht bereid zijn om te betalen voor kwaliteitsnieuws.´
Rond het merk werd dit jaar verder NRC Live gelanceerd, de evenementenpoot van NRC Media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!