In een nieuwe landelijke 360-campagne staat de zogeheten Foodclub van supermarktketen Spar centraal. Deze Foodclub -er zijn er zo'n honderd in de 450 filialen in Nederland- biedt een assortiment aan producten als broodjes, tosti's en pasta- en wokmaaltijden.
De campagne 'Geeft smaak aan jouw dag' moet de Foodclub bij een breder publiek onder de aandacht brengen. In de campagne staan zowel de producten als de medewerkers van Spar -de 'smaakmakers'- centraal.
Vaste eetmomenten
Creatief bureau Jump Retail heeft het afgelopen jaar gewerkt aan de strategie en de campagne rondom de Foodclub die vandaag het levenslicht ziet. De campagne komt voort uit het inzicht dat Nederlanders continu onderweg zijn en vaste eetmomenten steeds belangrijker worden, licht Chrischa Ligtenberg, manager marketing, e-commerce & retail media bij Spar toe. 'Met de Foodclub bieden we een oplossing voor iedereen die op zoek is naar smaakvol eten voor elk moment van de dag; van ontbijt en lunch tot een snelle snack of avondeten.'
Tegelijkertijd grijpt Spar de Foodclub aan om zichzelf te positioneren als 'gemakswinkel'. Ligtenberg: 'Het is een strategische zet waarmee we onze positie in het convenience-segment versterken. We willen simpelweg de gemaksbehoefte van de Nederlander beter bedienen, met de focus op versbereid eten.'
Onduidelijk imago
Met de naamsbekendheid van Spar zit het wel snor, zegt Ligtenberg: bij zo'n 98% van de Nederlanders doet de naam 'Spar' een belletje rinkelen. Maar wáár de supermarktketen nu eigenlijk voor staat -het imago- dat is niet bij iedereen even bekend. En daar moet verandering in komen, vinden Spar en Jump Retail.
Ze vervolgt: 'Daarom hebben we de propositie rondom de Foodclub gebouwd. We willen geen traditionele supermarkt zijn, maar een -als gezegd- gemakswinkel. Zeg maar op het snijvlak van foodservice en foodretail. Vandaar de pay-off 'Geeft smaak aan jouw dag'.'
AH To Go
Dat Spar zich begeeft in een landschap van talloze grote(re) supermarkten mag geen verrassing heten, toch zou Ligtenberg niet willen spreken van een concurrerende markt. 'Maar goed, als ik Spar en dan met name de Foodclub echt moet vergelijken, is het met het concept van AH To Go. Maar dan -met permissie- smakelijker, persoonlijker en meer op het gemak van de klant gericht. We willen uiteindelijk de 7-Eleven (internationale gemakswinkel, red.) van Nederland zijn.'
De campagne wordt breed uitgerold: via televisie, radio, outdoor, online video en de winkelvloer.