Premium

‘Netto mediabestedingen in Nederland komende jaren +2 procent’

De mediabestedingen aan tv, radio en online (display, maar vooral search) stijgen de komende jaren het hardst. Ook wordt er meer besteed aan bioscoop en outdoor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het kwartaalrapport Advertising Expenditure Forecasts van ZenithOptimedia, waar ZenithOptimedia Nederland een verdiepingsslag op heeft gemaakt voor de Nederlandse markt.

ZenithOptimedia spreekt van structureel herstel in de Nederlandse advertentiemarkt. De komende jaren zal het niveau van de netto mediabestedingen met gemiddeld twee procent per jaar stijgen, is de verwachting. Dit jaar 2,2 procent, volgend jaar 2,3 procent, waarna in 2016 die groei iets afneemt: 1,9 procent.

Online, tv, radio, bios en outdoor in de plus
In 2014 is online search de grootste groeier met 8,5 procent en de jaren erna 8,0 en 7,5. Ook televisie en radio doen het dit jaar goed met 6,0 procent. In 2015 groeien de netto bestedingen aan beide mediumtypen met 4,0 en het jaar erop respectievelijk met 2,0 en 3,0, aldus ZenithOptimedia.
Bij Internet Display stijgen de bestedingen de komende jaren gemiddeld met bijna 4,0 procent.

Voor de reclamebestedingen aan bioscoop geldt volgens het mediabureau +2,0, +3,0 en +2,0 en outdoor +1,0, +2,0 en +1,0. Een lichte groei is er voor Internet Classifieds.

Voor online video geeft ZenithOptimedia geen voorspelling. Mogelijk zijn deze cijfers verwerkt in het televisiebudget. Het bureau meldt wel: ‘De grote TV-partijen zijn al een tijdje bezig met hun digitale strategie en dat werpt inmiddels ook qua advertentie-inkomsten zijn vruchten af. Zo is er in de eerste zes maanden van 2014 een stijging van 66 procent binnen de inkomsten van online video.’

Print in de min
Dat print negatieve cijfers vertoont, is geen verrassing. Vooral publieksbladen hebben het dit jaar zwaar met -12 procent. De komende jaren vlakt de daling af naar -7,0 en -5,0 procent. Dagbladen komen dit jaar volgens ZenithOptimedia uit op -8,0, de komende twee jaren op -5,0 en -4,0 procent.
Aan vakbladen zal gemiddeld zo’n 4 procent minder worden besteed tot en met 2016. De huis-aan-huisbladen zien dit jaar geen groei, de komende jaren is er een lichte daling.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie