Dat blijkt uit cijfers van de stichting Ik Kies Bewust, waarin wetenschappers, supermarkten, fabrikanten en cateraars samenwerken. Het gezondheidslogo Ik Kies Bewust bestaat sinds twee jaar. In die tijd is het aantal deelnemers van 38 tot 105 à 110 gestegen. Het aantal producten dat het logo mag voeren, is van 350 tot 2700 toegenomen.
Fabrikanten mogen het logo op een product zetten, als zij voldoen aan strenge eisen voor de hoeveelheid suiker, zout, verzadigd vet en soms vezels. Unilever meldde de stichting dat het 100 ton minder zout nodig had voor Cup-a-soup en dat Blue Band Goede start-brood 32 procent minder zout bevat. Bij een magere fruityoghurt werd volgens de fabrikant 109 ton suiker bespaard.
Het kabinet kondigde vorige week een offensief aan om de Nederlanders tot gezonder eten aan te zetten. Daarmee wil het de jaarlijkse sterfte aan hart- en vaatziekten, diabetes en kanker terugdringen (ANP).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!