Premium

Hak verlaagt adviesprijs van peulvruchten, of supermarkten die overnemen is vers twee

Hak wil de consumptie van peulvruchten stimuleren. Maar wat kan het doen om supermarkten te bewegen die prijs daadwerkelijk te voeren?

Geen vlees, wel chili
Hak

Hak verlaagt de consumentenadviesprijs van een groot deel van zijn peulvruchten met 15 procent om Nederlanders te motiveren vaker peulvruchten te eten. Volgens het Voedingscentrum zijn peulvruchten rijk aan plantaardige eiwitten en vezels en dragen ze bij aan een gezond hart en een duurzaam dieet, maar de consumptie blijft in Nederland achter.

De prijsverlaging geldt voor peulvruchten in glazen potten en stazakken, zoals kikkererwten en kidneybonen. Hak benadrukt dat de kwaliteitsstandaarden en het verdienmodel voor telers onveranderd blijven, terwijl het bedrijf genoegen neemt met een kleinere marge. Algemeen directeur Nicole Freid noemt peulvruchten ‘gezond voor mens én planeet’ en benadrukt dat samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid nodig is om de eiwittransitie te versnellen.

Gaan supers het overnemen?

Hak hoopt dat een lagere prijs peulvruchten toegankelijker maakt, zodat ze vaker een plek op het Nederlandse menu vinden, maar een consumentenadviesprijs wordt niet standaard overgenomen door de supermarkt-retail. Supermarkten bepalen de prijzen in de winkel te allen tijde zelf. Het verlagen van de adviesprijs (en het genoegen nemen met een lagere marge) door Hak geeft dus geen garantie. Dat bevestigt een woordvoerder van Hak: ‘Hak mag hierin slechts beperkt en alleen vrijblijvend adviseren met een nieuwe consumentenadviesprijs.’

Kan Hak dan meer doen om ervoor te zorgen, of op zijn minst de kans vergroten dat die prijs daadwerkelijk naar beneden gaat? Hak: ‘Wij hebben onze inkoopprijzen voor retailers verlaagd en accepteren daarmee minder marge, zodat de procentuele marge van de retailers gelijk blijft als ze de nieuwe consumentenadviesprijzen implementeren.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie