‘Er zijn drie redenen waarom mensen naar Linkedin komen. Identity, network en content. Én het feit dat we duidelijk gekozen hebben voor de professionele wereld én dat het een veilig platform is.’ Dat zegt Marcel Molenaar, country manager & director marketing solutions bij Linkedin Benelux. Als je dat zo beluistert, dan is de hemel strakblauw voor Linkedin. Geen wolkje aan de lucht.
Maar in een recent artikel in NRC luidde de analyse dat het zakelijke karakter van Linkedin aan het verwateren is. De krant: ‘Wie anno 2023 over LinkedIn struint, struikelt over posts met weinig tot geen praktisch nut. (…) Gebruikers delen er steeds vaker hun persoonlijke zielenroerselen. Dat is ook een risico voor het bedrijf.’ Moet Molenaar ingrijpen?
Mis geen enkele aflevering
In onderstaande video is het gehele interview met Molenaar te zien (een kleine drie kwartier), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.
Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!
Shortcut-quotes
01:20 ‘Toen ik elf jaar geleden bij Linkedin startte, was het een heel ander bedrijf. De enige constante al die tijd, was verandering en dat is de reden dat ik er nog steeds zit.’
03:25 ‘Wat mij heel helder bij staat van die elf jaar, is het moment waarop wij de switch maakten van display advertising naar in-feed-advertising. (…) Dan krijg je de discussie, op welk moment ben je bereid om afscheid te nemen van je oude business model.’
05:10 ‘Een van de belangrijkste beslissingen die ík heb genomen, is om heel duidelijk te kiezen om aan tafel te gaan zitten bij de b-to-b-marketeers, om uit te leggen hoe in-feed-advertising werkt.’
09:20 ‘Voorheen zat onze talent pool heel erg in media-sales-mensen. Nu komt die veel meer uit de industrie. Bijvoorbeeld mensen die heel erg veel van finance weten, SAAS-oplossingen of government. Dat zijn bij uitstek heel goede talenten om te sparren met de professionals in die industrie.’
13:00 ‘Bij Linkedin sluiten jongeren zich vanaf een jaar of 18, 19 aan. Dan maken ze een profiel aan omdat ze doorhebben dat het een platform is waar ze zichzelf goed kunnen profileren richting hun toekomstige werkveld.’
14:15 ‘Mensen durven zich bij ons authentiek en kwetsbaar op te stellen. (…) De scheiding tussen werk en privé is sinds de coronapandemie veel kleiner geworden.’
14:50 ‘”Zingeving” is een populair woord. Waarom werk je voor het bedrijf waar je werkt? Je eigen waarden zoveel mogelijk in lijn laten zijn met de waarden van het bedrijf. En daar dus naar op zoek gaan.’
15:30 ‘Wij vertrouwen op twee dingen. Eén is onze eigen memberbase: krijgt content tractie of niet. Dat heeft alles te maken met hoe members reageren. En we hebben natuurlijk een aantal tools waarmee members hun feed op een andere manier kunnen cureren. Bijvoorbeeld door content te muten, terwijl ze wel verbonden blijven.’
18:40 ‘We zijn altijd heel erg gericht geweest op leads. Wat je ziet is dat de aankoopbeslissing in b-to-b over het algemeen door 9 of 10 mensen beïnvloed. (…) 95 procent van de doelgroep waar je je op een zeker moment op richt, is níet in de market voor jouw aanbod.’
21:20 ‘Toen ik begon bij Linkedin werd er heel campagnematig geadverteerd. Aan en uit. Nu zie je dat de always-on strategie veel belangrijkers is geworden.’
24:30 ‘Misschien een beetje een open deur bij AI, maar de input bepaalt de output. (…) Een heel belangrijke skill wordt, ben je in staat om de juist vraag aan het systeem te stellen, zodat die output kan leveren op basis daarvan. Dat is niet zo makkelijk.’
25:10 ‘Wij hebben een groot learning platform bij Linkedin, by far nummer één cursus op dit moment is de Generative AI-cursus.’
32:00 ‘Op het moment dat je het Job Seeker-pakket hebt en je kijkt naar een vacature, dan krijg je heel veel insights. Bijvoorbeeld of je bij de top 5, of top 20 sollicitanten bent gezien jouw skill-set voor een bepaalde baan. Je ziet hoe succesvol je potentieel bent.’
34:50 ‘De belangrijkste business in omzet zit bij ons op de enterprise-kant. By far. Het overgrote deel gaat over higher market en sell en learn.’
36:20 ‘Er zijn drie redenen waarom mensen naar Linkedin komen. Identity, network en content. En het feit dat we duidelijk gekozen hebben voor de professionele wereld én dat het een veilig platform is.’
40:10 ‘Op 14 juni gaan we live met thought leader ads. Daarmee kan je bijdragen van belangrijke personen binnen je bedrijf middels een sponsormogelijkheid nog veel beter in de etalage zetten richting speciaal gekozen doelgroepen.’
Terugkijken 2023
CMO Studio #2 – 2023: Erik Hoogenhout (CMS Nederland): ‘Alles rondom ESG is chefsache’
CMO Studio #5 – 2023: Ron Schneider (EY): ‘Marketing moet een feestje zijn voor het hele bedrijf’
CMO Studio #6 – 2023: Thomas Wieringa: ‘Zonder experience geen luxe merken’
CMO Studio #7 – 2023: Nicole Freid: ‘Mensen hoeven niet per se te weten dat Hak een impactmerk is’
CMO Studio #9 – 2023: Carolien Hulstman (Ikea): ‘We moeten de liefde weer terugbrengen in het merk’
Terugkijken 2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’
CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’
CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’
CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’
CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’
CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’
CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’
CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’
CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’
CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’
CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’
Terugkijken 2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die dit jaar plaatsvond op 11 mei in Het Kasteel (Sparta Rotterdam).