Malaysia Airlines zet noodlanding in

Als een Phoenix hoopt Malaysia Airlines uit zijn eigen as te herrijzen. Met een nieuwe uitstraling en een nieuwe naam. Het geld voor die cosmetische operatie had achterwege kunnen blijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren werd bekendgemaakt dat Malaysia Airlines van naam zal veranderen. BNR Nieuwsradio vroeg me om mijn mening. In deze blog wat extra toelichting.

Toenemende concurrentie, jarenlange financiële problemen en twee vliegrampen hebben de vliegtuigmaatschappij naar de drempel van een (hoogstwaarschijnlijk nieuw) designbureau geleid.

Het bedrijf was circa een jaar geleden al genationaliseerd en de toen ingezette reorganisatie zal leiden tot het terugbrengen van het werknemersbestand met 40%.

Met een nieuw merk hoopt het bedrijf als herboren uit deze reorganisatie te komen. Het is verleidelijk om de vergelijking met de Phoenix die uit zijn eigen as herrijst te maken. Ik hoop van harte dat het designbureau dat idee snel laat varen bij de ontwikkeling van de nieuwe visuele identiteit.

Er is wat mij betreft weinig legendarisch aan de beslissing om de merknaam te veranderen. Malaysia Airlines zal op ‘de kleintjes’ moeten gaan letten. De miljoenen die gemoeid zullen zijn bij de voorgenomen rebranding hadden wat mij betreft beter besteed kunnen worden.

Ik weet natuurlijk niet wat er in de Raad van Bestuur bij Malaysia Airlines besproken is, maar het komt als volgt op mij over:

  • Het gaat al jaren slecht met ons, daarbovenop hebben we kort achter elkaar twee rampen voor onze kiezen gekregen.
  • Consumenten hebben geen vertrouwen meer in ons en blijven weg. Ons personeel is niet meer trots en schaamt zich dood om op feestjes te zeggen voor wie ze werken.
  • We gaan deze (financiële) problemen aanpakken.
  • Met onze nieuwe naam komt alles weer goed en is iedereen alles weer (hopelijk!) vergeten.

Tot het laatste punt ging alles goed. Daarna werd de noodlanding ingezet.

Heineken is niet van naam veranderd nadat het in 1993 17 miljoen bierflesjes met glasscherven moest terugroepen. Het is het biermerk ter wereld. 

Toyota heeft meermaals miljoenen auto’s moeten terugroepen en heet nog steeds Toyota. Het is het automerk ter wereld. 

In 2003 kwam aan het licht dat Ahold knoeide met de cijfertjes. Supermarkt Albert Heijn is nog steeds de van ons land.  

Bij de grootste vliegramp ter wereld (Tenerife, 1979) was KLM betrokken. KLM vliegt nog steeds onder die naam en kritiek hebben op KLM is, als ik de jubelende vakpers lees, vergelijkbaar met ketterij.

Deze bedrijven begrepen dat het veranderen van je merknaam niet het werkelijke probleem oplost.

De gedachte dat een nieuw bord op de deur alles weer goed maakt is naïef en werkt potentieel zelfs contraproductief.

Ja, er gebeuren wel eens nare dingen. Soms ben je daar zelf debet aan, in andere gevallen niet. Shit happens.

Malaysia Airlines zal hard zijn best moeten doen om vertrouwen terug te winnen en weer winstgevend te worden. Geen gemakkelijke klus die de nodige tijd en geld zal kosten. Maar niet onmogelijk. Kijk maar naar Heineken, Toyota, Ahold en KLM.

Waarom dan extra geld uitgeven aan het introduceren van een nieuw, onbekend merk in een markt met veel concurrentie?

Zou KLM nog winstgevend zijn als het onder een andere naam zou hebben gevlogen? Ik betwijfel het; het kan nog steeds kapitaliseren op jarenlang opgebouwde merkwaarde (vnl. bekendheid en herkenbaarheid).

De Phoenix heette na zijn herrijzenis ook gewoon nog Phoenix.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie