[door Katja Kreukels]
Madalina Buzdugan (27) uit Iasi (Roemenië) is communicatiemanager bij Withlocals, een online marktplaats om wereldwijd reizigers te koppelen aan lokale ervaringen.
Is dit het nieuwe coachsurfen inclusief een ‘homemade dinner’?
‘Wij koppelen mensen niet aan een slaapplek, maar wel aan een bijzondere lokale ervaring. Dat kan een Kickstart-tour in Berlijn zijn van 90 minuten voor 15 euro per persoon of een nachttour door Bangkok in een tuk tuk voor 35 euro per persoon met adembenemende uitzichten en lokaal eten op de vuist. Het hoort bij het nieuwe reizen en de sociale economie waarin je dingen deelt.’
Wat is het nieuwe reizen?
‘Het nieuwe reizen is kleinschalig, zonder tussenkomst van dure agenten en gericht op echte, persoonlijke verhalen. Wij willen dat reizigers culturele verschillen beter begrijpen door de context te leren kennen. Het is het omgekeerde van massatoerisme.’
Je noemt jezelf ‘a traveler at heart’. Ben jij zo’n nieuwe onafhankelijke reiziger?
‘Zo zie ik mezelf wel. Ik doe mijn eigen research, boek mijn vlucht, maak gebruik van airbnb en boek alleen kleine tours waar niet meer dan vier mensen aan deelnemen. Als ik reis wil ik buiten de gebaande paden treden en lokale mensen leren kennen.’
Wilde je altijd al de wereld over reizen?
‘Als kind wilde ik dokter worden. Maar dat willen alle kinderen. Iets worden wat je ouders belangrijk vinden.’
Wat is je grootste talent?
‘Praten. Veel praten. Ik kan elk verhaal aan de man brengen.’
Dus het communicatievak lag voor de hand?
‘Absoluut. Ik heb álles gedaan – van eventmanagement en social media tot pr en strategie. Ik ben flexibel en probeer mezelf steeds te vernieuwen. Bij Withlocals hou ik me bezig met onze groei. We willen de wereld veroveren.’
Hoe doe je dat?
‘Ik onderzoek waar de reiziger behoefte aan heeft en probeer daar het aanbod van onze hosts op af te stemmen. Een Spanjaard heeft bijvoorbeeld eerder behoefte aan groepsevenementen, terwijl een Duitser wat individueler is ingesteld en vooral wil weten welke reviews een individuele host krijgt voor hij ermee in zee gaat.’
Withlocals bestaat nu drie jaar. Hebben jullie de wereld al veroverd?
‘We zijn begonnen in Azië. Daar werken we nu samen met hosts uit tien verschillende landen. In 2015 zijn er tien landen in Europa bijgekomen. We bieden nu op ons platform 1.200 lokale ervaringen aan in twintig landen. En de teller tikt door.’
Hoort Roemenië daar ook bij?
‘Op het moment nog niet. We passen ons aanbod aan aan de huidige reistrends. Mensen reizen liever naar Madrid, Boedapest en Athene. Voor Roemenië is de tijd nog niet rijp genoeg.’
Mis je Roemenië?
‘Alleen familie en vrienden. Het was nooit een vooropgezet plan om weg te gaan. Het kwam op mijn pad. Het begon in 2012 met een stage in Amerika. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik het goed doe in een internationale omgeving.’
Keer je nog terug?
‘Ik plan liever niet te veel vooruit. Dan beperk je jezelf zo. De creatieve industrie is in Roemenië net zo modern en open minded als elders in de wereld. Hooguit nog wat hiërarchischer georganiseerd. Een laatste stuiptrekking van het communisme. Daar hoef ik het niet voor te laten. Maar het is nu een goede tijd om hier te zijn in Nederland, bij Withlocals.’