Het was de vijfde keer dat er zo’n prijzenregen over de Europese communicatiebranche viel, verdeeld over maar liefst 58 (!) categorieën, van website tot cultuurverandering, van fusie via crisis tot event, en beste campagne van een land, met in elke categorie 5 genomineerden. Alleen al 290 genomineerde inzendingen dus, afkomstig uit heel Europa. Dat is nog eens iets anders dan onze Communicatieman/vrouw van het jaar met 3 genomineerden.
De jury bestond niet voor niets uit 34 personen, met vanuit Nederland Hans Koeleman van KPN en Herbert Heitmann van Shell. De organisatoren hadden er een gelikt evenement van gemaakt, à la de Oscaruitreikingen. In drieëneenhalf uur werden de 58 prijzen uitgereikt, met als hoogtepunt de prijs voor de beste campagne van Europa 2011, die naar Nederland (SIRE) ging. Ondanks de forse prijs (€ 320 voor een plaats aan tafel), zat de zaal bomvol. Wie genomineerd is, wil aanwezig zijn. Geen wonder dat de zaal met pakweg 500 communicatieprofessionals binnen een paar minuten kookte.
Het Muziekcentrum van de omroep won twee prijzen voor de campagne 'Please, don’t stop the Music', een campagne tegen de bezuiniging op de omroeporkesten; eerder waren zij al TV moment van het jaar geworden bij Pauw en Witteman. Philips won ook twee prijzen, maar voor verschillende campagnes: voor een op Bulgarije gerichte campagne 'Soulhunters', en voor het meest innovatieve meetsysteem, een 24/7 media coverage systeem. “Op deze manier naar media coverage kijken is voor ons cruciaal voor een andere manier van werken: vooruitkijken (outcome) versus achteromkijken (output) waarbij we clippings en AVE’s (advertentie waarde van media aandacht) nu eens definitief achter ons moeten laten”, aldus André Manning van Philips.
SIRE, ten slotte, won met bureau Lewis PR in de categorie social media en kreeg bovendien de hoofdprijs voor de beste Europese campagne van 2011 met 'Ik ben er nog', een campagne die ons in 2010 heeft geprobeerd bewust te maken van het feit dat een op de vier Nederlanders het contact met een dodelijk zieke laat verwateren. Alle campagne-onderdelen leidden naar een interactief platform waar dodelijk zieken en hun omgeving samen konden komen. Een prachtige combinatie van klassieke en social media met grote impact, aldus de jury.
Het wereldwijde communicatieadviesbureau Grayling ontving deze avond in Amsterdam de award voor 'Bureau van het Jaar'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!