Premium

KPN lanceert satirische kantoor-serie: 'Verbinden kun je ook met humor doen'

KPN komt met een satirische webserie over het wel en wee van de virtuele kantoortuin. 'De consument heeft behoefte aan een glimlach.'

KPN heeft in samenwerking met het creatieve bureau Achtung! een satirische webserie gelanceerd over thuiswerken in crisistijd. 'Je merkt dat de consument behoefte heeft aan positiviteit en een glimlach. Ook dat past bij KPN.'

Een groot deel van Nederland heeft zich de afgelopen maanden heel snel thuis moeten maken in de virtuele kantoortuin. Ook in de nabije toekomst lijkt het erop dat we steeds vaker thuis zullen werken. Dat inspireerde Achtung! en KPN om samen een serie vol satire te maken.

Samen met KPN is Achtung! in coronatijd een content-redactie gestart. 'We hebben de hele creatieve vloer laten meedenken om formats te creëren die in deze tijd passen', zegt Sven Vening van Achtung!. 'Omdat iedereen die thuiswerkt te maken krijgt met hilarische momenten tijdens het videobellen, is dit format voor alle thuiswerkers enorm herkenbaar. Dit had een maand geleden misschien nog niet gekund, maar de laatste tijd komt er steeds meer ruimte voor humor en plezier. Mensen beginnen de hilariteit van het thuiswerken nu ook wel in te zien.'

En zo geschiedde. Samen met thuiszittende tv-makers en acteurs werd 'Rare Tijden' uit de grond gestampt. De hoofdrollen in de serie, bedacht door de Branded Channels & formats hub van Achtung!, zijn weggelegd voor Bas Hoeflaak, Tina de Bruin, Ferdi Stofmeel, Loes Schnepper en Nora El Koussour. De regie is in handen van Mattias Schut (CCCP).

De eerste aflevering van Rare Tijden (dat doet denken aan Toren C, red.) belooft alvast veel goeds: het maken van een smoothie tijdens werkoverleg blijkt niet bepaald gewenst en zelfs tegen de regels en laat dat voorstelrondje ook maar achterwege. En dat slecht nieuws-gesprek? Dat proppen we er toch gewoon even tussen. Kom maar door met die oplossingen jongens, maar hou het alsjeblieft een beetje kort. Kortom: een serie over het wel en wee van de virtuele kantoortuin in coronatijd die zich afspeelt in de - zoals Achtung! het zelf omschrijft - arena der arena’s; de vergaderapp Teams. Dat er gelachen gaat worden, is zeker.

‘Consument heeft behoefte aan positiviteit’

'Met Rare Tijden laten we zien dat deze tijden niet alleen moeilijk, maar ook hilarisch kunnen zijn’, zegt Yvette Belt, Director Brand & Marketing Communicatie van KPN. 'Ik hoop dat we als merk aanvoelen wat er op dit moment gebeurt in de maatschappij. Toen we onze campagne Ode aan Nederland lanceerden, hadden we het idee dat mensen behoefte aan hadden aan steun en herkenning. Nu merken we dat de consument inmiddels meer behoefte heeft aan positiviteit en een glimlach. En ook dat past bij KPN.'

Lees ook: KPN brengt 'ode aan Nederland' in corona-tijd

Rare Tijden is vanaf vandaag wekelijks te zien op het YouTubekanaal van KPN. En op LinkedIn. 'We waren altijd gewend om de reguliere campagnes op social media te zetten, maar dit keer gaan we satire publiceren op LinkedIn. Entertainment op het zakelijke netwerk dus, dat is nieuw voor ons. Ik ben wel heel benieuwd hoe dat wordt ontvangen', zegt Belt lachend. 'Ik hoop dat iedereen snapt wat we ermee bedoelen: we moeten hier samen doorheen.'

Vening: 'KPN ziet heel goed wat bedrijven nu doormaken met de versnelde digitalisering en het thuiswerken. Het plezier dat er ook is in deze tijd, moest worden uitvergroot, vonden wij. Voor KPN is het een leuke invalshoek: enerzijds laten we hiermee zien wat er op hun netwerk gebeurt en anderzijds zorgen we voor herkenning en een beetje plezier.'

Belt: 'Op deze manier kunnen we lucht brengen in moeilijke tijden. En dat doen we samen met de acteurs - die dat heel goed kunnen. Deze situatie is voor iedereen zo herkenbaar. We zitten hier met elkaar in en we gaan er samen het beste van maken. Met Ode aan Nederland wilden we alle Nederlanders een hart onder de riem steken en eigenlijk is dat met Rare Tijden niet heel anders. Wij verbinden. En verbinden doe je niet alleen met een traan, maar ook met een glimlach. En ik hoop ook weer met tranen, maar dan van het lachen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie