Als langzaam alle agenda’s wat leger worden, de winkels voor de laatste keer hun schappen hebben gevuld en de colonne aan busjes de laatste pakketjes hebben afgeleverd bij de buren is het tijd voor de kerstboomgedachte. Zo’n gedachte waarbij je nog even terugkijkt op het afgelopen decennium en er in retrospectief tien jaar ontwikkeling in het vakgebied voorbijflitst.
Als je alles platslaat, en natuurlijk is dat een kerstboomillusie, zijn er grofweg twee grote lijnen te ontdekken. Dit inzicht is mede inhoudelijk vorm gegeven door Iain McGilchrist met zijn boek “The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World”. We leven immers in een tijdperk waarin feiten zegevieren boven gevoelens. We voelen ons zekerder als we de onzekerheid van emotie kunnen vervangen door data die ons overtuigen van een rationele logica. Kevin Roberts, de oud CEO van Saatchi&Saatchi, had een prachtige metafoor voor dit probleem. “If you want to know a hell of a lot about lions, you better go to the jungle and not to the zoo.”. Maar nu blijven we lekker achter het scherm zitten, staren we naar de tabellen en gaan we ervan uit dat de informatie die we waarnemen identiek is aan de situatie in de jungle.
Jesse Frederik van De Correspondent gaf in de Rudi en Freddie show podcast een aardig voorbeeld op basis van een onderzoek van Neumann, Nico and Tucker met als onderwerp “How Effective Is Third-Party Consumer Profiling and Audience Delivery?” Third party data zijn vaak een interessante bron die je kunt gebruiken om een doelgroep online te bereiken. Het onderzoek toonde aan dat de gemiddelde accuraatheid van de onderzochte third party databases in relatie tot het criterium mannen in dit onderzoek slechts 24,4% was. Even voor de helderheid; van het aantal mannen in de database bleek dus maar 24,4% echt een man te zijn! Dat is dus lager dan een random gebruikers selectie. De ouderwetse kop of munt methode scoort hier dus hoger!
De andere grote lijn was de afgelopen tien jaar minder belangrijk maar neemt gelukkig steeds meer in populariteit toe. De lijn van mentaliteit boven middelen. De lijn waarbij de resultaten het gevolg en niet het doel zijn. De lijn die niet bestaat uit een begin en een einde maar uit een cirkel die steeds hoger reikt. Mentaliteit als basis voor een natuurlijke route naar de logische middelen. Een lijn waarbij je niet langer proposities moet bedenken maar dat proposities niets anders zijn dan het vertellen waar je voor staat.
Vanmorgen reed ik achter een auto van het Leger des Heils. Achterop de auto stond er onder het logo van het Leger een prachtige zin. Doen wat wij geloven. Hoe simpel en treffend kan je iets vertellen?
Het is natuurlijk maar een Kerstgedachte. Maar stel je nu eens voor dat we in het komende decennium de ratio wat meer loslaten en op zoek gaan naar mentaliteit. Dat we switchen van het linkerbrein naar het rechterbrein. Een zoektocht naar de wortels van de Kerstboom. Ook Kerstbomen groeien niet door eraan te trekken. Ik wens iedereen een mooi en bewustvol 2020.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!