Premium

Judith Franssen (Randstad): ‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

CMO Studio | Focuste Randstad vroeger veel meer op de werkgevers, nu ligt de nadruk veel meer op b-to-c.

Judith Franssen te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

De uitzendbranche gaat als een tierelier, Randstad groeide de laatste twee gerapporteerde kwartalen met dubbele cijfers. Daarmee profiteerde het van personeelskrapte en stijgende lonen. Maar dat betekent volgens Judith Franssen, global marketing director bij Randstad – en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor 39 landen wereldwijd – geenszins dat de marketeers van Randstad achterover kunnen leunen. ‘We proberen iedere keer de arbeidsmarkt te lezen en te kijken waar mogelijkheden zijn. (…) Het is overal schaarste schaarste schaarste en het klopt eigenlijk nergens. Hoe krijgen we toch de juiste mensen gevonden?’

Tja, en wat te denken van de veranderende mores bij nieuwe generaties? Uit onderzoek van Randstad zelf blijkt dat bijna zes op de tien Millennials en Gen Z’ers vindt dat overheid en werkgever maar moet bijspringen om hun huishoudboekje op orde te krijgen. Maar Franssen ziet dat de behoefte zeker niet altijd zit in ‘meer geld’. En? 'De verantwoordelijkheid ligt bij de doelgroep zelf.’

Aflevering missen? Niet nodig

In onderstaande video is het gehele interview met Franssen te zien (ruim 30 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #16 - 2022: Judith Franssen (Randstad)

Shortcut-quotes

01:00 ‘Als global marketing director ben ik een verbindingsofficier, veel contact met marketingdirecteuren en ceo’s van de 39 landen waarin we zitten. Het is een faciliterende en coachende rol. Daarnaast leid ik strategische projecten.’

02:20 ‘We hebben nu – en dat gaan jullie allemaal in 2023 zien – een global campagne gemaakt. De look and feel en de strekking daarvan is wel hetzelfde, maar er zal altijd een lokale vertaling zijn.’

03:10 ‘Twintig jaar geleden ben ik samen met twee andere marketeers begonnen om Kika in de markt te zetten. We hebben dat echt als een marketing case opgepakt.’

03:50 ‘Ik kan iedereen aanraden om iets terug te geven aan de maatschappij.’

06:20 Over de WK-campagne van Albert Heijn: ‘Ik vind het haakje naar de KNVB best lastig. (…) Wat is de rol van de KNVB, ook met de “love band” in Qatar en wat is nou het statement dat we maken? (…) Ik had van Albert Heijn een net iets inhoudelijker boodschap verwacht.’

10:00 ‘Ieder jaar verrast John Lewis mij weer. Best knap als je dat kan.’ (…) Ze hebben altijd een boodschap, willen iets zeggen. In de UK zitten 110 duizend kinderen alleen thuis met Kerstmis. Daar zit de boodschap in. Maar de commercial is ook zó mooi gemaakt…’

11:00 ‘Ik vind dat de kerstcommercial van Plus ook echt iets zegt over het merk Plus.’

14:00 ‘We proberen iedere keer de arbeidsmarkt te lezen en te kijken waar mogelijkheden zijn.’

16:00 ‘Als je in Nederland op dit moment meer (uren) gaat werken – je hebt een middenloon – dan houd je van meer uren maar 15 procent over. De trigger om meer te gaan werken is dan beperkt. (…) Door het werken meer te belonen zou de overheid daarin kunnen stimuleren.’

16:30 ‘Wij proberen om Gen Z en Millennials bij de hand te nemen (…), maar de verantwoordelijkheid ligt bij de doelgroep zelf.’

17:40 ‘Wij doen in 32 landen het Randstad Employer Branding onderzoek en daarin onderzoeken we de aantrekkelijkheid van een bedrijf voor potentiële nieuwe talenten. (…) Als wij dan bij zo’n KLM zitten, (zeggen we), de doelgroepen die jullie zoeken, denken op deze manier over jullie. ‘

18:20 ‘Een belangrijk advies is, je hebt vaak wel een commercieel merk, maar wat is je employer brand? En daar zullen we allemaal als bedrijven – ook wij als Randstad – veel meer over na moeten denken. Hoe trekken wij nieuwe mensen aan?’

18:40 ‘Voor bepaalde doelgroepen is nog steeds salaris, geld nog steeds belangrijk. Voor andere mensen is baanzekerheid belangrijk. Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen, geen vaste baan meer.’

20:30 ‘Als marktleider vinden wij dat we in verantwoordelijkheid hebben in de emancipatie van de arbeidsmarkt. In Nederland bijvoorbeeld dat de minimum lonen omhoog gaan.’

24:30 ‘We vonden dat we even aan de boom moesten schudden. (…) De wereld is veranderd door de schaarste die er is, de kandidaten hebben het veel meer voor het zeggen wáár ze willen gaan werken.’

25:50 ‘Talenten blijven verantwoordelijk om zichzelf te ontwikkelen. De arbeidsmarkt, met alle technologieën, is heftig aan het veranderen. Je moet morgen (elke keer weer) bewijzen dat je bij de tijd bent.’

27:00 ‘Voorheen was onze communicatie veel meer via de werkgever, b-to-b, nu is het echt b-to-c-communicatie. Dat is voor ons in de organisatie echt een shift.’

27:20 ‘Vanaf 1 januari hebben wij in onze Raad van Bestuur iemand zitten die volledig op talent gefocust is. (…) Dat geldt ook voor onze marketingactiviteiten. We moeten veel meer moeite doen om de juiste doelgroepen te vinden. Veel creatiever nadenken. Het moet allemaal sneller, het moet meetbaar. Performance marketing – iedereen zal dat wel herkennen – is hoog op de agenda. En blijven kijken kijken kijken.’

29:20 ‘Mijn voorgevoel is dat de tekorten (los van een eventuele crisis), in heel veel sectoren hoog zullen blijven. Er zullen sectoren geraakt gaan worden met volgende crisis – als die er komt – maar dan moet je toch slim zijn, hoe kan je dat in andere sectoren weer opvangen? Zorgen dat mensen voldoende kwaliteiten, skills hebben om in die andere sectoren te kúnnen werken.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie