Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese CMO focust op ‘emotioneel merkmanagement’

Topmarketeers zeggen in 2023 voor een meer menselijke benadering te gaan.
Menselijk
Menselijk
© Shutterstock
Menselijk
Menselijk
© Shutterstock

In 2023 zullen CMO's hun dagelijkse werk in marketing ‘vermenselijken’. Die conclusie wordt althans getrokken in het internationale onderzoek ‘de CMO Barometer’, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door Serviceplan Group onder Chief Marketing Officers van Europa’s meest vooraanstaande bedrijven (N=470).

related partner content for mobile comes here

Waar blijkt die ‘vermenselijking’ dan uit? Volgens Serviceplan uit het gegeven dat duurzaamheid, emotionele merkbouw en contentcreatie gezien worden als de belangrijkste marketingtrends (respectievelijk 85, 83 en 75 procent).

Belangrijkste trends?
Belangrijkste trends? CMO Barometer

Team spirit

Bovendien stelt het onderzoek dat CMO's meer dan ooit ‘people managers’ zijn. De vraag naar ‘typische CMO-taken’ die belangrijker worden in 2023, leidt tot een ranking waar het bevorderen van teamgeest en teamcultuur op de tweede plaats staat. Het ontwikkelen van een excellente klantervaring – wat toch ook gerekend mag worden tot de categorie ‘vermenselijking’ – staat zelfs helemaal bovenaan in dat rijtje.

En empathie dan?

Toch is dat niet het hele verhaal. Gevraagd naar hun ‘superpowers’, de skills die een CMO vandaag de dag nodig heeft om zijn organisatie klaar te stomen voor de toekomst, zeggen de respondenten eerst ‘agile’, ‘change management’ en ‘inspireren/visionair/motiverend’ (19, 19 en 15 procent), terwijl de zachte, menselijke waarde ‘empatisch’ pas op nummer 5 staat (10 procent).

Marvel CMO
Marvel CMO CMO Barometer

Grote Marketing Enquête

Gevraagd naar welke thema’s, (hot topics, of zeg maar gerust: zorgen), CMO’s bezighouden in 2023, is er een duidelijke overlap te zien met de resultaten van de recent verschenen Grote Marketing Enquête van Adformatie en DVJ Insights. Het antwoord: recessie, duurzaamheid en omgaan met onzekerheden als gevolg van de crisis.

Nederlandse CMO’s onderscheiden zich van hun Europese collega’s, doordat ze merkidentiteit en toegevoegde merkwaarde - na recessie en inflatie – als belangrijk punt van aandacht zien voor volgend jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in