Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft marketeers verhoogt prijzen

Grote Marketing Enquête 2022 | Prijsinflatie en markt leveren een negatieve impact op het resultaat.
Hoge prijzen zeg...
Hoge prijzen zeg...
© Shutterstock
Hoge prijzen zeg...
Hoge prijzen zeg...
© Shutterstock

45 procent van de marketeers is het eens met de stelling dat de P van Prijs weer een prominentere plek krijgt binnen de marketingstrategie. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).

related partner content for mobile comes here

De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel VIII: Instrument prijs weer prominenter in beeld.

Negatieve impact

Ja hè hè… Natúúrlijk heeft een fors deel van de marketeers (42 procent) nu al last van de huidige prijsinflatie! Duurdere energie en duurdere grondstoffen zorgen ervoor dat de helft zijn prijzen al omhoog heeft gedaan. Een overgrote meerderheid zegt dan ook dat prijsinflatie en markt een negatieve impact op het resultaat oplevert of zal gaan opleveren (72 pct).

Hebben de huidige prijsinflatie en markt een impact gehad op financieel resultaat?

 Nee          14%      
Nog niet, maar dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren      43%
Ja, een negatieve impact  29%
Ja, een positieve impact 11%
Weet ik niet/geen idee    4%

 

De ontstane situatie leidt ertoe dat het prijsinstrument weer prominenter in beeld komt. 45 procent van de marketeers is het althans met die stelling eens. (Minder dan een vijfde is het daarmee oneens.)

Stelling: De P van Prijs krijgt weer prominentere plek binnen onze marketingstrategie

Mee eens     45%    
Neutraal 37%
Mee oneens     18%

Ergo, het is crisis

Vier op de tien rekent prijsverhogingen sowieso door en bijna de helft van de marketeers (49 pct) zegt een gedifferentieerde prijsstrategie te hanteren. Ergo, het is crisis, de P van prijs is terug van (nooit helemaal) weggeweest.

Stelling: We rekenen alle prijsveranderingen één op één door aan afnemer

Mee eens     38%    
Neutraal 32%    
Mee oneens     30%

Stelling: Wij voeren een gedifferentieerde prijsstrategie

Mee eens     49%    
Neutraal 34%    
Mee oneens       18%

 

Een marketingplan in 2023 is niet compleet zonder…

Omdat het kan en omdat het leuk is, dit jaar ook een compleet out-of-the-box-vraag; wat mag er niet ontbreken in een voor 2023 te schrijven marketingplan? We legden de respondenten een aantal antwoorden - rijp en groen door elkaar - voor en gaven natuurlijk de mogelijk zelf een antwoord te bedenken.

 

Een marketingplan in 2023 is niet compleet zonder:

Creatie                                                          41%    
Automatisering 38%
Privacy 30%
YouTube 27%
ROAS (Return on Advertising Spend)    27%
TikTok 14%
Geen van deze 14%
Anders, namelijk: 5%

 

Spiri-marketing

De twee meest gegeven antwoorden laten diréct zien dat marketeers alleskunners (horen te) zijn. Een marketingplan is in 2023 niet compleet zonder creatie (41 pct) en automatisering (38 pct). Ook ‘privacy’, ‘YouTube’ en ‘ROAS’ werden vaak genoemd.

 

En verder? Bij de keuzemogelijkheid ‘Anders?’ Nou, onder meer ‘metaverse content’ (heel erg Web3-savvy), ‘podcast’, ‘merkbeleving bij de doelgroep’ en ‘emotional intelligence’ (Daniel Coleman-fan). En onze absolute favoriet? Een marketingplan in 2023 is niet compleet zonder… spirituele creativiteit!

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in