Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer toont budget-optimisme in onzekere tijden

Grote Marketing Enquête 2022 | Ondanks alle ellende blijven marketingbudgetten voorlopig gelijk, of nemen zelfs toe.
Investeer!
Investeer!
© Shutterstock
Investeer!
Investeer!
© Shutterstock

In vergelijking met coronajaar 2020, zijn marketeers een stuk optimistischer ten aanzien van het door hen te besteden budget. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).

related partner content for mobile comes here

De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel VII: Marketingbudgetten.

Rooskleuriger

De wereld staat in brand, oorlog, inflatie, gasprijzen, crisis aanstaande, enfin, u kent het hele rijtje wel. Dus traditioneel een moment voor marketeers om wat voorzichtiger uit de hoek te komen. Hand op de knip! Nou, niets is minder waar. Ondanks alle ellende om ons heen blijven de marketingbudgetten voorlopig nog gelijk, zegt 52 procent, of nemen zelfs toe (33 pct). Dat is zelfs rooskleuriger dan in coronajaar 2020 (in 2021 is dit niet uitgevraagd). Toen zei maar 25 procent dat zijn of haar marketingbudget zou groeien. 21 procent zei in 2020 dat er bezuinigd moest worden (nu maar 8 procent) en 40 procent zei in ’20 dat het budget stabiel zou blijven (nu dus 52 procent).

Zal uw marketingbudget het eerstvolgende boekjaar in vergelijking met het lopende boekjaar toenemen of afnemen?

Toenemen     33%    
Gelijk blijven 33%
Afnemen                           8%
Weet ik niet/is nog niet bekend      7%

Waarheen?

De grote vraag is vervolgens, waar gaat dat geld naar toe? Het valt op dat het gaat om een breed scala aan onderwerpen, zonder al te scherpe verschillen. Maar toch. Er staat iets bovenaan. Eerder zagen we al dat 54 procent van de marketeers slapeloze nachten heeft van de war on talent (personeelskrapte). In personeel wordt dan ook het meest geïnvesteerd (34 pct) en aanpalend ook in opleidingen (27 pct). Daarnaast blijft marketingtechnologie onverminderd urgent, 30 procent investeert daarin en ook in het daaraan verwante datamanagement (27 pct). Verder? Innovatie (29 pct), contentproductie (29 pct) en campagne-ontwikkeling (27 pct).

Waar gaat u het komende jaar (meer) in investeren?

Personeel                                    34%    
Marketingtechnologie                 30%
Innovatie                                    29%
Contentproductie                        29%
Campagne-ontwikkeling 27%
Opleidingen                                27%
Datamanagement 27%
Beveiliging / privacy    20%
Onderzoek                                 19%
Influencer marketing    17%
Media-inkoop 15%
Geen van deze 8%
Web3 7%

 

Web3

Waar we nog nauwelijks in investeren? Web3! (7 pct.) Dat is geen grote verrassing. Eerder zagen we dat nog maar 31 procent op de hoogte is van de marketingmogelijkheden van Web3 en dat nog maar 17 procent er actie mee bezig is. Die 7 procent is daar ondersteunend bewijs voor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in