Marketeer toont budget-optimisme in onzekere tijden


In vergelijking met coronajaar 2020, zijn marketeers een stuk optimistischer ten aanzien van het door hen te besteden budget. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).
De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel VII: Marketingbudgetten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSRooskleuriger
De wereld staat in brand, oorlog, inflatie, gasprijzen, crisis aanstaande, enfin, u kent het hele rijtje wel. Dus traditioneel een moment voor marketeers om wat voorzichtiger uit de hoek te komen. Hand op de knip! Nou, niets is minder waar. Ondanks alle ellende om ons heen blijven de marketingbudgetten voorlopig nog gelijk, zegt 52 procent, of nemen zelfs toe (33 pct). Dat is zelfs rooskleuriger dan in coronajaar 2020 (in 2021 is dit niet uitgevraagd). Toen zei maar 25 procent dat zijn of haar marketingbudget zou groeien. 21 procent zei in 2020 dat er bezuinigd moest worden (nu maar 8 procent) en 40 procent zei in ’20 dat het budget stabiel zou blijven (nu dus 52 procent).
Zal uw marketingbudget het eerstvolgende boekjaar in vergelijking met het lopende boekjaar toenemen of afnemen?
Toenemen | 33% |
Gelijk blijven | 33% |
Afnemen | 8% |
Weet ik niet/is nog niet bekend | 7% |
Waarheen?
De grote vraag is vervolgens, waar gaat dat geld naar toe? Het valt op dat het gaat om een breed scala aan onderwerpen, zonder al te scherpe verschillen. Maar toch. Er staat iets bovenaan. Eerder zagen we al dat 54 procent van de marketeers slapeloze nachten heeft van de war on talent (personeelskrapte). In personeel wordt dan ook het meest geïnvesteerd (34 pct) en aanpalend ook in opleidingen (27 pct). Daarnaast blijft marketingtechnologie onverminderd urgent, 30 procent investeert daarin en ook in het daaraan verwante datamanagement (27 pct). Verder? Innovatie (29 pct), contentproductie (29 pct) en campagne-ontwikkeling (27 pct).
Waar gaat u het komende jaar (meer) in investeren?
Personeel | 34% |
Marketingtechnologie | 30% |
Innovatie | 29% |
Contentproductie | 29% |
Campagne-ontwikkeling | 27% |
Opleidingen | 27% |
Datamanagement | 27% |
Beveiliging / privacy | 20% |
Onderzoek | 19% |
Influencer marketing | 17% |
Media-inkoop | 15% |
Geen van deze | 8% |
Web3 | 7% |
Web3
Waar we nog nauwelijks in investeren? Web3! (7 pct.) Dat is geen grote verrassing. Eerder zagen we dat nog maar 31 procent op de hoogte is van de marketingmogelijkheden van Web3 en dat nog maar 17 procent er actie mee bezig is. Die 7 procent is daar ondersteunend bewijs voor.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid