Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke 3 verschillende typen brand assets onderscheiden je merk van je concurrenten?

Een logo, kleur of misschien een slogan? Nee, die niet. Welke dan!?
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Mickey Mouse is een prachtig voorbeeld van een ‘character’ dat zich heeft ontwikkeld tot logo.
Mickey Mouse is een prachtig voorbeeld van een ‘character’ dat zich heeft ontwikkeld tot logo.

Op basis van meer dan zeven jaar onderzoek naar de kracht van distinctive brand assets heeft Blauw de DBA Benchmark ontwikkeld. Daarin zien we precies welke typen brand assets het beter doen dan andere en waar je dus met meer succes je marketingeuro op kan investeren.

Brand assets met meeste marketingpotentie

We draaien er niet langer omheen: geluiden, symbolen en characters scoren op de benchmark over het algemeen het hoogst. Dit wil zeggen dat consumenten aan de hand van deze brand assets bedrijven het meest herkennen. Hoe hoger je scoort op bijvoorbeeld ‘geluid’, hoe meer consumenten aan jou denken bij het horen ervan, en enkel en alleen aan jou, niet aan een concurrent.

Deze drie typen brand assets hebben dus de meeste marketingpotentie in zich. De meeste potentie om uit te groeien tot een onderscheidende brand asset: een Distinctive Brand Asset. Heb jij al één van deze drie typen assets ontwikkeld voor jouw merk?

Geluiden

Geluiden roepen bij mensen een sterk gevoel op. Ken je de reclame van Grolsch? Dan is je het open ‘ploppen’ van de bierflesjes vast weleens opgevallen. Ook in de bioscoop is dit geluid herkenbaar, het werd zelfs een gewoonte om te wachten tot het stil en donker werd voordat mensen de beugelfles lieten horen. Los van het gedrag dat bij dit geluid hoort, heeft Grolsch dit geluid geheel eigen gemaakt, geen ander merk kent namelijk dit ‘ploppen’ van een bierfles (behalve misschien Coca-Cola met het geluid van het blikje, het uitschenken en het lied ‘Always Coca-Colaaaa’).

Maar denk bij een onderscheidend geluid ook aan ‘ja, ja, jippie jippie yeah’ van HORNBACH of het fluitende fragment van HEMA. Dit zijn audio-logo’s die speciaal voor deze merken zijn geproduceerd. Als mensen dit horen dan associëren ze het geluid direct met het merk, voelen ze daar een sterk gevoel bij én vaak hebben ze zelfs de neiging om het geluid mee te produceren.

Er valt dus veel te winnen in de sonic branding van jouw merk.

Beeldmerken (pictorial marks)

De Erasmusbrug begon als symbool en groeide uit tot beeldmerk van Rotterdam. Dit is slechts een voorbeeld, maar op deze manier kunnen veel symbolen zich ontwikkelen tot een beeldmerk. Een beeldmerk is een logo zonder merknaam, ook wel pictorial mark genoemd.

De Erasmusbrug kun je dan vergelijken met het XXX-symbool van Amsterdam. Dit symbool is ontstaan door het stadswapen van Amsterdam. Dit wapen bestaat uit twee leeuwen die een schild vasthouden, een keizerkroon boven het schild en helemaal onderaan een lint met de wapenspreuk.

De witte Triple XXX - op een zwart met rode achtergrond - groeide uit tot de vlag van Amsterdam. En dit simplistische maar toch impactvolle symbool vind je tegenwoordig overal terug in de stad: op paaltjes, gebouwen, de stoep, spandoeken en zelfs fietsen.

Symbolen kunnen erg basaal zijn, en daarmee zijn ze eenvoudig door te vertalen naar allerlei vormen van communicatie. Heb jij al een herkenbaar symbool?

Characters

Mickey Mouse is een prachtig voorbeeld van een ‘character’ dat zich heeft ontwikkeld tot logo. Characters zijn levende of geanimeerde personen, karikaturen of mascottes die een merk vertegenwoordigen. Vaak is het een likeable personage waar mensen een band mee voelen. Denk maar aan Billie van Bol.com, Ronald McDonald van McDonald’s of de puppy van Page toiletpapier.

Maar de bekendste characters zijn toch wel die van M&M’s. Die (rood en geel) zijn voor het eerst verschenen in 1954. In januari 2022 heeft M&M’s haar characters (rood, geel, bruin, groen, blauw en oranje) gerestyled om ze een uitstraling te geven die past bij de huidige tijd (een van de M&M’s kreeg zelfs gympen in plaats van hakken, omdat dit vrouwelijke stereotype niet meer zou passen in de huidige tijdsgeest).

Om weer terug te komen op Mickey Mouse, deze muis is onderdeel van het merk Disney. Disney heeft een eigen logo maar Mickey Mouse is met de jaren zo beroemd geworden dat hij als losstaand symbool als logo voor Disney ingezet kan worden. Disney kan zelfs met alleen de oren van Mickey Mouse reclame maken. De outline van het paleis van Disneyland Parijs heeft eenzelfde effect. Bij elke consument zal dan direct een bepaalde emotie en binding met het merk worden opgeroepen.

Characters raken de harten van mensen en zijn daarmee sterke brand assets, daar kan bijvoorbeeld een specifieke kleur of lettertype absoluut niet tegenop. Heeft jouw merk al een character?

Zo ontwikkel je jouw geluid, beeldmerk of character

Misschien heb je nu een idee welke typen brand assets je het beste kunt ontwikkelen om op te vallen als merk, maar hoe pak je dat op een strategische manier aan? In onze whitepaper geven onze experts je alle tips en tricks die je hiervoor nodig hebt.

Download onze whitepaper: Boost jouw merk met Distinctive Brand Assets

Vergelijk jezelf met winnaars uit de DBA Benchmark en pas Strategisch Brand Asset Management toe

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in