Thuiswinkel.org heeft onderzoek gedaan naar het winkelgedrag van consumenten en verwacht winkelstraten drastisch zullen veranderen. Momenteel doen consumenten nog 'slechts' 16% procent van hun aankopen online, over 7 jaar zal dat tussen de 36%- 52% zijn. Locatus berekende dat van de 220.000 winkelpanden in Nederland er op dit moment 13.259 leeg (5,96%) staan. Toch staan in deze barre retail tijden toch nog nieuwe winkeliers op, die het grote avontuur aan durven te gaan.
Online Shops gaan voor bricks
Soms zijn het de succesvolle online shops, die voor ouderwetse detailhandel kiezen. Coolblue heeft de laatste maanden diverse fysieke winkels geopend. Webwinkel bol.com is afgelopen zomer gestart met een vrijetijdswinkel . Nu bol.com door Ahold is aangekocht, zijn veel producten op te halen in de Albert Heijn filialen. Ook veel kleinere online shops hebben tegenwoordig een winkel 'voor dr bij'.
Bitcoin Traders
Door de toenemende online dienstverlening sluiten veel banken een groot deel van hun filialen. Rabobank gaat zelfs de helft van haar 800 filialen sluiten. Heeft de financiële dienstverlening dan geen toekomst in de winkelstraat? De winkel Consilium B springt in op de handel in nieuwe valuta: Bitcoins.
Sigarenboer 2.0
Uit recente cijfers van het Longfonds blijkt dat voor het eerst minder dan 10% van de jongeren rookt in Nederland. Ook de openbare gelegenheden waar een rokertje opgestoken kan worden neemt snel af. Steeds minder consumenten gaan voor een doosje sigaren naar de tabakszaak. In Hilversum is er nu een Liquid Sigaret winkel geopend, waar uitsluitend benodigdheden voor 'e-cigarettes' (elektronische sigaretten) worden verkocht.
Partij Trefpunten
En dan hebben we nog de politieke partijen die sinds de meest recente gemeenteraadsverkiezingen diverse leegstaande winkelpanden vullen met partij pop-up stores. Direct na de verkiezingen in maart zijn de meeste van deze politieke winkels dicht. De zetels zijn immers binnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!