Premium

Haribo op één bij Nederlands publiek, Red Band runner-up

Marketingdirecteur Red Band Janneke van Wanrooy: 'We gaan voor nummer 1, deze uitdaging gaan we met plezier aan.'

Verschillende verpakkingen van Haribo Starmix
https://www.haribo.com/nl-nl/producten/haribo/starmix

Van de Nederlandse snoepmerken scoren Venco en Red Band (beiden onderdeel van confectionery-gigant Cloetta) hoog op de associaties ‘Word ik blij van’, ‘Typisch Nederlands’ en ‘Lekker’. Toch worden de merken van Cloetta door Haribo verslagen op de associaties ‘Word ik blij van’ en ‘Lekker’. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=508) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. De aanleiding om de enquête uit te voeren, is het interview met Janneke van Wanrooy in Adformaties CMO Studio. Van Wanrooy is global candy marketing & sustainability director bij Cloetta.

Als je voor pret bent...
Als je voor pret bent... Red Band, een merk uit het portfolio van Cloetta

Happy

Van Wanrooy zegt happy te zijn met de resultaten uit dit panel? ‘Zowel Red Band en Venco staan op ieder statement beide in de top 3. Daar zijn we zeker trots op. Het sluit goed aan bij de positionering van onze merken. Mooi om dat terug te zien in de resultaten.’ Dat wil niet zeggen dat ze genoegen neemt met ‘second best’. ‘Het is een mooie uitdaging voor ons om Haribo voorbij te streven, een uitdaging die we met plezier aangaan. We zullen daar de komende tijd hard aan werken met onze communicatie, activaties en promoties.’

Van Wanrooy stelt vast dat er een groot verschil zit tussen de snoep- en drop categorie als je kijkt naar de associatie ‘word ik blij van’. ‘Snoep wordt over het algemeen meer gekoppeld aan plezier dan drop, dat komt ook duidelijk naar voren in deze resultaten. Voor drop zijn andere parameters belangrijker, zoals kwaliteit, smaak en variatie. Toch scoort Venco binnen de drop categorie erg hoog op ‘word ik blij van’, net als de parameters die ik noemde. Daar zijn we zeker trots op!’

Janneke van Wanrooy - Cloetta
Janneke van Wanrooy - Cloetta Foto: Dick van der Lecq

Schuldig voelen

Uit stellingen die het panel voorgelegd kreeg, blijkt dat vier op de tien consumenten zich wel eens schuldig voelt als ze snoep eten of gegeten hebben (vrouwen zijn hierin oververtegenwoordigd). Bovendien zegt bijna een derde, ‘eigenlijk snoep ik teveel’. Moet Cloetta daar iets mee? En zo ja, wat dan? ‘Wij hechten veel waarde aan “responsible marketing”, zegt Van Wanrooy, ‘en duidelijke en transparante communicatie over de voedingswaarde van snoep. Wij hanteren hierbij de richtlijn van het WHO. Zo zijn al onze verpakkingen voorzien van heldere communicatie over hoeveel snoepjes of dropjes één dagelijkse portie bevat.’

Prijs hoog

Uit de voorgelegde stellingen blijkt ook dat de helft van de consumenten de prijs van snoep hoog. Van Wanrooy zegt dat niet alleen snoep, maar alle boodschappen in de afgelopen jaren een flinke prijsstijging hebben gekend en haalt het CBS aan (voeding was in 2023 gemiddeld 12,1 procent duurder dan in ’22). De prijsstijging wordt onder andere veroorzaakt door hogere kosten van grondstoffen. Van Wanrooy: ‘Dat merken consumenten in de winkelschappen. Wij willen snoep toegankelijk maken en houden voor iedereen, dit doen we door producten c.q. verpakkingen op alle prijsniveaus aan te bieden, zodat iedereen kan genieten van een verwenmomentje.’

Venco Schoolkrijt
Venco Schoolkrijt

Super

Het is geen grote verrassing dat consumenten het vaakst snoep kopen bij de supermarkt. Ook komen ze voor snoep bij het tankstation, snoepwinkel en bioscoop. Wat is de belangrijkste effort van Cloetta op het gebied van point of sale? Van Wanrooy: ‘Allereerst is verkrijgbaarheid onwijs belangrijk. We willen dat consumenten op zo veel mogelijk plekken de producten van onze merken, zoals Red Band en Venco, kunnen bemachtigen. Ook besteden we veel aandacht aan promoties op de winkelvloer en zorgen we ervoor dat onze producten in het oog springen met aantrekkelijke, opvallende (en duurzamere!) verpakkingen. Denk aan de herkenbare verpakking van het iconische rode Red Band design en de stijlvolle zwarte Venco zak.’

Bonusmateriaal

We legden het consumentenpanel ook nog de vraag voor welk snoepmerk ze het meest vonden passen bij de associaties ‘minder suiker’ en ‘goed voor het milieu. Dit zijn de uitkomsten.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit of naar aanleiding van een groot interview. Aan dit panel namen 508 respondenten deel. Het veldwerk liep einde week 33 en begin week 34.

Alle consumentenonderzoeken van MSI-ACI en Adformatie vindt u hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie