Premium

Gekozen Product van het Jaar 2020: de winnaars

Jaarlijkse prijs voor innovatieve consumentenproducten maakt opvallende shift richting duurzaam en verantwoord.

De uitreiking van het Gekozen Product van het Jaar is onderdeel van het Huishoudbeurs Inspiratie Congres, kortweg HiCon. Terwijl door de grote hallen van de RAI een eindeloze stroom bezoekers met rolkoffers trok, werden in een aparte zaal de winnaars bekend gemaakt. Voorafgaand aan de uitreiking vertel de zelfbenoemde Chief Failure Officer Paul Iske iets over het belang van falen: dat geeft allemaal niks, als je het maar durft en er iets van leert.

Het Gekozen Product van het jaar staat in het teken van productvernieuwingen in maar liefst drieëndertig verschillende categorieën. Merken melden hun innovatie aan waarna onderzoeksbureau Nielsen de producten voorlegt aan vijfduizend personen die hun oordeel geven. Een andere groep van honderdvijftig huishoudens probeert de producten daadwerkelijk uit. Wie het best scoort volgens de consumentenjury, wint.

Kleinere spelers

Opvallend dit jaar was de verschuiving van de grote FMCG leveranciers naar kleinere fabrikanten. Waar vorig jaar P&G nog heerste in tal van categorieën, bleken het nu vooral kleinere spelers te zijn die wisten te overtuigen met duurzame vernieuwingen.

Zo gaat Ritter Sport Tony’s Chocolonely achterna met een 100% gecertificeerde, duurzame chocola. Hygeniq opent de aanval op HG met schoonmaakmiddelen die volledig duurzaam zijn. Het wasmiddel Seventh Generation wordt voor 97% gemaakt op plantaardige basis. Verder zagen we groenterijst van Bonduelle voorbij komen, Pulled Oats, gemaakt van haver, tuinbonen en erwten, versgeperste sappen, groente en granen van Share Natur en ga zo maar door.

Start-up mentaliteit

Katia van Eecke, managing director Benelux van Gekozen Product van het Jaar, noemt de verschuiving naar gezond en duurzaam, een van de grote shifts van dit jaar: “Dat zo veel producten scoren op deze gebieden, zegt echt iets over de veranderende consumentenbehoefte. Je ziet dat de kleine merken daar vooral van profiteren. Die hebben de beweeglijkheid en start-up mentaliteit om iets nieuws te durven en uit te brengen.”

Voor deelnemers is de uitverkiezing een handige marketingtool, zegt een winnaar op de borrel. Het helpt als breekijzer om weerbarstige category managers in de retail te overtuigen. En het predicaat, in de vorm van het rode logo, kun je een jaar lang in al je uitingen voeren. Ook praktisch is het door Nielsen geproduceerde onderzoeksrapport. “Je krijgt echt goeie insights hoe consumenten je product ervaren, ook afgezet tegen die van de concurrentie.”

De volledige lijst met winnaars:

Olaz Regenerist Whip Hydraterende Dagcrème Olaz Regenerist Whip

Lindor chocolade bonbons

Hygeniq Ecologische Schoonmaakmiddelen

Zuivelhoeve Goei’ndag

Ritter Sport Cocoa

ROYAL CANIN Canine Care Nutrition

ROYAL CANIN Size Health Nutrition natvoeding

AEG FX9 Ultimate

Johma Kip Kebabsalade

Pampers Aqua Pure Wipes Aqua Pure

Bavaria 0.0% IPA

Sensodyne Gevoeligheid en Tandvlees

Oral-B Genius X

Oral-B Junior Smart

Lucovitaal Multi+ Compleet Man / Vrouw

Seventh Generation Wasmiddel

Ampli Energy

Tefal 5 Second Chopper Hakmolen

Old Amsterdam

Bonduelle Groenterijst

Santa Maria Tortilla

Gold&Green Pulled Oats

GUM Soft-Picks Comfort Flex

Iams for Vitality

Cellularline Wireless Charger

SodaStream My Only Bottle

Fizzy Peachtree Ready-To-Drink

Duracell Powerbanks

Biostime SN-2 BIO PLUS

Huggies Newborn

Share Natur. Fruit & Veggie Breaks

Unox Puur Soep

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie