De uitreiking van het Gekozen Product van het Jaar is onderdeel van het Huishoudbeurs Inspiratie Congres, kortweg HiCon. Terwijl door de grote hallen van de RAI een eindeloze stroom bezoekers met rolkoffers trok, werden in een aparte zaal de winnaars bekend gemaakt. Voorafgaand aan de uitreiking vertel de zelfbenoemde Chief Failure Officer Paul Iske iets over het belang van falen: dat geeft allemaal niks, als je het maar durft en er iets van leert.
Het Gekozen Product van het jaar staat in het teken van productvernieuwingen in maar liefst drieëndertig verschillende categorieën. Merken melden hun innovatie aan waarna onderzoeksbureau Nielsen de producten voorlegt aan vijfduizend personen die hun oordeel geven. Een andere groep van honderdvijftig huishoudens probeert de producten daadwerkelijk uit. Wie het best scoort volgens de consumentenjury, wint.
Kleinere spelers
Opvallend dit jaar was de verschuiving van de grote FMCG leveranciers naar kleinere fabrikanten. Waar vorig jaar P&G nog heerste in tal van categorieën, bleken het nu vooral kleinere spelers te zijn die wisten te overtuigen met duurzame vernieuwingen.
Zo gaat Ritter Sport Tony’s Chocolonely achterna met een 100% gecertificeerde, duurzame chocola. Hygeniq opent de aanval op HG met schoonmaakmiddelen die volledig duurzaam zijn. Het wasmiddel Seventh Generation wordt voor 97% gemaakt op plantaardige basis. Verder zagen we groenterijst van Bonduelle voorbij komen, Pulled Oats, gemaakt van haver, tuinbonen en erwten, versgeperste sappen, groente en granen van Share Natur en ga zo maar door.
Start-up mentaliteit
Katia van Eecke, managing director Benelux van Gekozen Product van het Jaar, noemt de verschuiving naar gezond en duurzaam, een van de grote shifts van dit jaar: “Dat zo veel producten scoren op deze gebieden, zegt echt iets over de veranderende consumentenbehoefte. Je ziet dat de kleine merken daar vooral van profiteren. Die hebben de beweeglijkheid en start-up mentaliteit om iets nieuws te durven en uit te brengen.”
Voor deelnemers is de uitverkiezing een handige marketingtool, zegt een winnaar op de borrel. Het helpt als breekijzer om weerbarstige category managers in de retail te overtuigen. En het predicaat, in de vorm van het rode logo, kun je een jaar lang in al je uitingen voeren. Ook praktisch is het door Nielsen geproduceerde onderzoeksrapport. “Je krijgt echt goeie insights hoe consumenten je product ervaren, ook afgezet tegen die van de concurrentie.”
De volledige lijst met winnaars:
Olaz Regenerist Whip Hydraterende Dagcrème Olaz Regenerist Whip
Lindor chocolade bonbons
Hygeniq Ecologische Schoonmaakmiddelen
Zuivelhoeve Goei’ndag
Ritter Sport Cocoa
ROYAL CANIN Canine Care Nutrition
ROYAL CANIN Size Health Nutrition natvoeding
AEG FX9 Ultimate
Johma Kip Kebabsalade
Pampers Aqua Pure Wipes Aqua Pure
Bavaria 0.0% IPA
Sensodyne Gevoeligheid en Tandvlees
Oral-B Genius X
Oral-B Junior Smart
Lucovitaal Multi+ Compleet Man / Vrouw
Seventh Generation Wasmiddel
Ampli Energy
Tefal 5 Second Chopper Hakmolen
Old Amsterdam
Bonduelle Groenterijst
Santa Maria Tortilla
Gold&Green Pulled Oats
GUM Soft-Picks Comfort Flex
Iams for Vitality
Cellularline Wireless Charger
SodaStream My Only Bottle
Fizzy Peachtree Ready-To-Drink
Duracell Powerbanks
Biostime SN-2 BIO PLUS
Huggies Newborn
Share Natur. Fruit & Veggie Breaks
Unox Puur Soep