Premium

FD Mediagroep weet omzet uit advertenties stabiel te houden

De uitgever presenteerde donderdag sterke jaarcijfers over 2016.

De netto-omzet steeg met 4,3 procent tot 74,5 miljoen euro en de nettowinst steeg met 23,8 procent. De groei is te danken aan de digitale lezersomzet van Het Financieele Dagblad, de expansie van het datacluster en de advertentieomzet van BNR Nieuwsradio. 

De omzet uit digitale diensten groeide tot 44 procent van de totale omzet. De omzet uit eigen content steeg ruim 3 procent tot 28,4 miljoen euro. Het aantal digitale abonnees van het FD steeg 53 procent. De omzet uit data steeg met 26 procent tot 16,4 miljoen euro.

Advertentiemarkt
In contrast met de markttrend weet FD Mediagroep de omzet uit advertenties al een aantal jaren stabiel te houden. In 2016 kwam deze net als in 2015 uit op 29 miljoen euro.  In 2014 was dat 29,2 miljoen en in 2013 27,1 miljoen euro.

Abonnementen
De printoplage van Het Financieele Dagblad is eveneens stabiel. In 2016 ging het om 40.056 exemplaren, in 2015 40.657. De digitale oplage van Het Financieele Dagblad steeg fors van 20.254 naar 31.081. 

Het betekent dat de totale betaalde oplage van de digitale krant al vier jaar op rij groeit. In 2016 groeit de digitale replica van de geprinte titel met 17 procent. 'FD heeft hiermee de hoogste proportie digitale oplage van de totaal betaalde gerichte oplage van alle landelijke dagbladen: 59 procent versus gemiddeld 27 procent', zo staat in het jaarverslag.

De groei van de reclameomzet bij BNR wordt niet gespecificeerd.

Schaken op drie borden
Algemeen directeur Eugenie van Wiechen: 'We schaken op drie borden: het verstevigen van onze bestaande mediabedrijven, basisverbreding in het financieel economisch domein door een sterk groeiend datacluster en het toekomstbestendig maken van de organisatie. Met onafhankelijke journalistiek en relevante inzichten uit data helpen we beslissers vooruit.'

.

begon ook een campagne voor het FD, gemaakt door Fitzroy.

Foto: ANP.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie