Volgens een bericht in onder meer The Wall Street Journal wil de Europese Commissie voorstellen dat online bedrijven die nieuws (of delen daarvan) doorplaatsen daar voortaan voor gaan betalen aan de oorspronkelijke partij.
De uitgever moet daarmee beter worden beschermd. Veel Europese uitgeefpartijen lijden onder de macht van bedrijven als Google en Facebook die er veel advertentie-inkomsten mee binnenhalen en het feit dat gebruikers steeds meer online het nieuws tot zich nemen.
De EU wil in september met het voorstel naar buiten komen. De commissie merkt wel op dat eerdere Spaanse en Duitse initiatieven (onder meer van Axel Springer) in deze richting niet erg succesvol waren. Door het breder te trekken, op Europese schaal, hoopt de EU meer succes te boeken.
Uitgevers hebben Brussel gevraagd in te grijpen, omdat ze zich zorgen maken om de levensvatbaarheid van hun bedrijf en de pluriformiteit van nieuws. De Europese Commissie deelt deze zorg en wil daarom met het voorstel komen om nieuws voor vijf jaar te beschermen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!