Een bijeffect van de coronacrisis is het hamstergedrag van consumenten die bang zijn voor lege schappen in de supermarkt. (Wat overigens het effect is van hamsteren, maar enfin...) Groenteconserven, of zoals ze bij Hak liever zeggen; potgroenten, zijn populair onder het hamsterend publiek. Voorstelbaar, want een voorraadkast vol met spruitjes, rode kool, snijbonen en bruine bonen achter glas, geeft toch het gevoel iets achter de hand te hebben. Nicole Freid, directeur marketing bij Hak, vertelt wat de coronacrisis betekent voor het merk.
'We zien behoorlijk verhoogde bestellingen. We kunnen de komende tijd ook aan een verhoogde vraag voldoen. We oogsten en verwerken onze groenten namelijk in het Hollandse seizoen. We wecken ze met hitte en vacuüm waardoor ze hun voedingsstoffen bewaren en lang houdbaar zijn. Vervolgens worden ze opgeslagen in onze “voorraadkast” om aan de supermarkten te kunnen leveren tot het nieuwe oogstseizoen weer aanbreekt. Hierdoor is onze voorraadkast tussen de Hollandse oogstseizoenen in (waar we nu zitten) goed gevuld. Wat wij dus op dit moment doen is vooral het opschalen van onze logistiek en transporten naar de distributiecentra van de supermarkten.'
'We zien op dit moment geen aanleiding om onze lopende campagne met onze groenten en peulvruchten in stazak te cancelen of uit te stellen.'
'Op deze manier worden de voordelen van onze producten uitvergroot. Het is mooi om te zien dat mensen nu nog meer naar lokale Hollandse groenten grijpen en voedzame en gezonde producten zoals bonen die we nu nog veel meer verkopen. Het is een goede manier om nog vaker op het menu te staan bij consumenten en repertoire te bouwen en trial te genereren op nieuwe concepten zoals onze groenteschotels en bonen in stazak.'
'Daar mensen meer thuis zullen blijven om te werken en te eten verwachten wij sowieso dat Hak-groenten vaker op het menu zullen staan. Zo zie je maar dat een voorraadkast van geweckte Hollandse groenten heel goed uitkomt!'